FLY OVER: Μια αναγκαία παρέμβαση για τη λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης!  

FLY OVER: Μια αναγκαία παρέμβαση για τη λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης!  

Χρόνος Ανάγνωσης: 34'
25 Οκτ 2023
FLY OVER: Μια αναγκαία παρέμβαση για τη λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης!  
Χρόνος Ανάγνωσης: 34'

Μελέτη: ΟΔΟΣ Μελετητική ΑΕ

Σχέδιο 1

Πολλές φορές συμβαίνει στη Θεσσαλονίκη να αναγγέλλεται ένα έργο χωρίς οι πολίτες να γνωρίζουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Τι είναι; Τι θα προσφέρει; Ποιος το μελέτησε; Ποιος έχει την ευθύνη του; Πότε θα ξεκινήσει; Πότε θα παραδοθεί; Ποιος θα το κατασκευάσει; Πόσο θα κοστίσει; Πώς θα ξεπεραστεί το πρόβλημα της κυκλοφορίας κατά τη διάρκεια των έργων;

Το ΚΤΙΡΙΟforTHESS, εξειδικευμένο site του περιοδικού ΚΤΙΡΙΟ αφιερωμένο στην ανάπτυξη της πόλης της Θεσσαλονίκης, μελέτησε τα σχέδια και μέσα από αυτό το κείμενο θα προσπαθήσει να προσφέρει σε όλους αυτές τις απαντήσεις και να βοηθήσει τους ενδιαφερόμενους για την πόλη να γνωρίσουν τις εικόνες και τις βασικές πληροφορίες γι’ αυτό το έργο.
Με το FlyOver, που είναι ένα πολύ μεγάλο έργο, γίνεται αναβάθμιση της ανατολικής περιφερειακής, αλλά και μεγάλες διαμορφώσεις σε όλους τους σημερινούς κόμβους!
Σήμερα βρισκόμαστε στο στάδιο ολοκλήρωσης των μελετών του από τον ανάδοχο του έργου, με ελάχιστες δυνατότητες σοβαρών τροποποιήσεων σε σχέση με την προμελέτη με την οποία δημοπρατήθηκε.

Τα στοιχεία που υποχρέωσαν αυτήν την αναβάθμιση είναι τα παρακάτω:

  • Οι δείκτες θνησιμότητας και τραυματισμών της ανατολικής περιφερειακής είναι σήμερα 12 και 14 φορές αντίστοιχα, μεγαλύτεροι της Αττικής οδού!
  • Το 2010 υπήρχαν 3 λωρίδες ανά κατεύθυνση, χωρίς λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.), με καταγραφή ημερήσιας κυκλοφορίας 150.000 οχημάτων στις δύο κατευθύνσεις και ωριαία κυκλοφορία 6.000 οχημάτων ανά κατεύθυνση.
  • Το 2020 με τις ίδιες λωρίδες ανά κατεύθυνση, χωρίς λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α.), η καταγραφή της ημερήσιας κυκλοφορίας περιορίστηκε λόγω κυκλοφοριακής συμφόρησης στα 120.000 οχήματα στις δύο κατευθύνσεις με ωριαία κυκλοφορία 5.000 οχημάτων στη μία κατεύθυνση.
  • Το 2030 η εκτιμώμενη ζήτηση ημερήσιας κυκλοφορίας θα είναι 220.000 οχήματα στις δύο κατευθύνσεις και η ωριαία κυκλοφορία θα ανέρχεται στα 7.500 οχήματα ανά κατεύθυνση, με αρκετά σημεία στάθμευσης και διαπλατύνσεις του δρόμου σε ορισμένες διαδρομές.
  • Σήμερα εξυπηρετεί 5.000 – 5.500 αυτοκίνητα ανά ώρα, ανά κατεύθυνση. Με το τέλος του έργου θα εξυπηρετεί 10.000 οχήματα ανά ώρα σε κάθε κατεύθυνση.
  • Όταν ολοκληρωθεί θα είναι η μεγαλύτερη εναέρια οδός στην Ελλάδα και θα έχει:
    • 13 χιλιόμετρα έργου,
    • 9 ανισόπεδους κόμβους,
    • 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας FlyOver,
    • 8 νέες γέφυρες,
    • 3 νέες σήραγγες / στέγαστρα.

Ο στόχος αυτού του έργου είναι να αυξηθούν οι δυνατότητες και η ταχύτητα διέλευσης των οχημάτων στην υπάρχουσα ανατολική Περιφερειακή Οδό, με την προσθήκη ενός εναέριου δρόμου μήκους 9,5 χλμ., που θα “υπερίπταται” από αυτήν, συνδέοντας την περιοχή του Νοσοκομείου Παπαγεωργίου και του Νοσοκομείου 424, χωρίς ενδιάμεσες συνδέσεις (διεξόδους) και ο οποίος ονομάστηκε FlyOver.
Η υλοποίηση του FlyOver γίνεται σε αντικατάσταση μιας παλαιότερης ιδέας, η ονομαζόμενη “Εξωτερική Περιφερειακή”, η οποία δεν έχει αποκλειστεί για το μέλλον. Αυτή θα ήταν στο μεγαλύτερο τμήμα της υπόγεια, κάτω από το δάσος του Σέιχ Σου και θα απαιτούσε πολλά και μεγάλα τεχνικά έργα (σήραγγες και γέφυρες) και πολύ μεγαλύτερο κόστος, μέχρι την τελική της κατάληξη στη δυτική Θεσσαλονίκη, στην περιοχή του ΤΙΤΑΝ.
Στόχος και τότε ήταν να διευκολύνει τη διαδρομή μόνο όσων θα ήθελαν να παρακάμψουν την πόλη και να φτάσουν απευθείας και γρήγορα στη δυτική Θεσσαλονίκη.
Τον ίδιο στόχο προσπαθεί να πετύχει και το FlyOver, μη διαθέτοντας ενδιάμεσες συνδέσεις (κόμβους διεξόδων) προς άλλες κατευθύνσεις!
Το αυτοκίνητο θα οδηγείται απευθείας από την ανατολική πλευρά στη δυτική και το αντίθετο, με μεγαλύτερη ταχύτητα και ασφάλεια, μειώνοντας τον χρόνο της διαδρομής, αλλά και προσφέροντας μειωμένη κυκλοφορία στην υφιστάμενη περιφερειακή.
Πιστεύουμε βέβαια, ότι με αυτό το έργο είναι ευκαιρία να δοθούν λύσεις και στο σημερινό πρόβλημα της συχνής διακοπής της κυκλοφορίας της περιφερειακής, όταν γίνεται ατύχημα και χρειάζεται να μετακινηθούν τα οχήματα!

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΜΕΛΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΜΕΛΕΤΗΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Σχέδιο 2
Σχέδιο 3

Όπως φαίνεται στα σχέδια 1 και 2, το FlyOver ξεκινάει απέναντι περίπου από το Νοσοκομείο “Παπαγεωργίου” (σχ. 3), από το μέσον της υπάρχουσας Περιφερειακής Οδού, με 2 λωρίδες σε κάθε κατεύθυνση και στο πρώτο τμήμα της διαδρομής της, όσο είναι στο μέσον της περιφερειακής Οδού, εγκιβωτίζεται με τοίχο οπλισμένης γης και πλευρικά με διακοσμημένο τοιχίο σκυροδέματος. (σχ. 5, 6).

To FlyOver ανέρχεται σταδιακά στο επίπεδο +7,5 m περίπου, διέρχεται πάνω από το στέγαστρο που καλύπτει την υπάρχουσα περιφεριακή οδό και στο ύψος του κόμβου προς Νεάπολη μεταφέρεται σταδιακά αριστερά, πάνω σε γέφυρα που στηρίζεται σε βάθρα, χωροθετημένα αριστερά της περιφερειακής προς το μέρος του Σέιχ Σου.

Σχέδιο 4
Σχέδιο 5

Η γέφυρα του FlyOver καλύπτει μέρος του δυτικού ρεύματος της υπάρχουσας Περιφερειακής (περίπου μια λωρίδα κυκλοφορίας) και καταλήγει στη στάθμη κυκλοφορίας της υπάρχουσας Περιφερειακής, πριν το σημερινό τούνελ και μετά τον κόμβο προς Κωνσταντινοπολίτικα. Σχεδιάστηκε να κατεβαίνει με τον ίδιο τρόπο που αντιμετωπίστηκε και στην αφετηρία του.

Η Περιφερειακή Οδός συνεχίζει να διαθέτει τρεις λωρίδες σε κάθε κατεύθυνση, οι οποίες παραμένουν στο υπάρχον επίπεδο +0 m και παράπλευρα διέρχονται οι λωρίδες του FlyOver στην περιοχή της αφετηρίας και της κατάληξής του.

Στην πορεία, οι τρεις λωρίδες της περιφερειακής προς την ανατολική Θεσσαλονίκη συνεχίζουν μέσω μιας κατασκευής τύπου στεγάστρου κάτω από το FlyOver, για να συναντήσουν υπαίθρια πλέον τον κόμβο Νεάπολης και Ασβεστοχωρίου. Αντίθετα οι τρεις λωρίδες με κατεύθυνση τη δυτική Θεσσαλονίκη, προερχόμενες από τον υπαίθριο κόμβο της Νεάπολης, διατρέχουν διαγωνίως και υπόγεια το FlyOver, μέσω της παρόμοιας κατασκευής και καταλήγουν στην περιοχή της αφετηρίας του, διατρέχοντας παράπλευρα το FlyOver. (σχ. 3, 4).

Σχέδιο 6
Σχέδιο 7

Το τμήμα του FlyOver μετά τον κόμβο της Νεάπολης, που κινείται παράπλευρα της Περιφερειακής, στηρίζεται δομικά σε ισχυρούς κεντρικούς πυλώνες και έχει χαρακτήρα συνεχούς εναέριας γέφυρας με δύο λωρίδες σε κάθε κατεύθυνση (σχ. 7 και σχ. 8α, 8β, 8γ).

Σχέδιο 8α
Σχέδιο 8β
Σχέδιο 8γ
Σχέδιο 9

300 m πριν από τον κόμβο της Νεάπολης κατασκευάζεται πεζογέφυρα, η οποία περνά επάνω και από το FlyOver, συνδέοντας τον οικισμό των Μετεώρων με τα Πεύκα. (σχ. 9).

Σχέδιο 10

Με κατεύθυνση την ανατολική Θεσσαλονίκη, συναντάμε τον κόμβο Επταπυργίου. Η υφιστάμενη γέφυρα του κόμβου καθαιρείται και στη θέση της κατασκευάζεται νέα γέφυρα πάνω από το FlyOver, 500 m από τον κυκλικό κόμβο. Ο κόμβος προβλέπεται να γίνει στη θέση της υφιστάμενης σηματοδοτούμενης διασταύρωσης στην οδό Ανθέων (σχ. 10). Με αυτήν δίνεται η δυνατότητα να διέρχονται αυτοκίνητα και προς την άλλη πλευρά του δάσους, προς το Φιλίππειο και αντίθετα.

Σχέδιο 11

Ενώ ο κόμβος του Αγ. Παύλου με νέα διαδρομή, που χαράσσεται και διέρχεται κάτω από την περιφερειακή, συνδέει τη μια πλευρά του δρόμου με την άλλη και δίνει άμεση επικοινωνία με τον Σταθμό Πυροσβεστικής του Σέιχ Σου. Με τον νέο σχεδιασμό, θα υπάρχει η δυνατότητα σύνδεσης του Αγ. Παύλου με το δυτικό ρεύμα της περιφερειακής, που δεν είναι δυνατή στη σημερινή υφιστάμενη κατάσταση.

Ενώ ο κόμβος του Αγ. Παύλου με νέα διαδρομή, που χαράσσεται και διέρχεται κάτω από την περιφερειακή, συνδέει τη μια πλευρά του δρόμου με την άλλη και δίνει άμεση επικοινωνία με τον Σταθμό Πυροσβεστικής του Σέιχ Σου. Με τον νέο σχεδιασμό, θα υπάρχει η δυνατότητα σύνδεσης του Αγ. Παύλου με το δυτικό ρεύμα της περιφερειακής, που δεν είναι δυνατή στη σημερινή υφιστάμενη κατάσταση.

Πριν τον κόμβο Άνω Τούμπας – Κωνσταντινοπολίτικα συναντούμε τη γέφυρα στο ύψος της οδού Περραιβού (σχ. 11, 12), που συνδέει τον αστικό ιστό με το δασικό δίκτυο του Σέιχ Σου.

Πριν τον κόμβο Άνω Τούμπας – Κωνσταντινοπολίτικα συναντούμε τη γέφυρα στο ύψος της οδού Περραιβού (σχ. 11, 12), που συνδέει τον αστικό ιστό με το δασικό δίκτυο του Σέιχ Σου.

Σχέδιο 12
Σχέδιο 13
Σχέδιο 14

Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η διαμόρφωση του σημερινού τούνελ, το οποίο διαπλατύνεται και αναμορφώνεται με τρία πλέον ανοίγματα (σχ. 13, 14) από τα δύο ανοίγματα που έχει σήμερα, επιτρέποντας τη διέλευση πέντε λωρίδων προς κάθε κατεύθυνση, συνολικά δέκα λωρίδων.
Οι τέσσερις λωρίδες του FlyOver, δύο για κάθε κατεύθυνση, διέρχονται από το μεσαίο άνοιγμα του τούνελ και οι άλλες έξι (τρεις προς κάθε κατεύθυνση της κύριας περιφερειακής), διέρχονται από τα αντίστοιχα ακραία ανοίγματα του τούνελ.

Σχέδιο 14α
Σχέδιο 14β
Σχέδιο 15

Το έργο της ανάπλασης της ανατολικής περιφερειακής, δεν είναι μόνο η κατασκευή του FlyOver, αλλά περιλαμβάνει και τις μεγάλες αναμορφώσεις που πρόκειται να γίνουν σε όλους τους κόμβους.

  • Στον κόμβο της περιφερειακής Νεάπολης – Ασβεστοχωρίου (σχ.2), στον κόμβο Επταπυργίου – Φιλίππειου (σχ. 10), οι οποίοι μεταμορφώνονται ριζικά, επιτρέποντας την άμεση επικοινωνία με το Σέιχ Σου και το Φιλίππειο και από τις δύο κατευθύνσεις.
  • Στον κόμβο Αγ. Παύλου (σχ. 14α, 14β) προς τον ζωολογικό κήπο και το Θέατρο Δάσους, με πρόσβαση και στον σταθμό πυροσβεστικής στο Σέιχ Σου, κάτω από την περιφερειακή.
  • Στον κόμβο της Τριανδρίας (σχ. 15), της Τούμπας και στον κόμβο προς τα Κωσταντινοπολίτικα.
Σχέδιο 16
  • Νέος σημαντικός κόμβος προβλέπεται να γίνει και στην Πυλαία, όπου κάτω από την περιφερειακή, στο σημείο που σήμερα προϋπάρχει γέφυρα, θα διέρχεται δρόμος, ο οποίος θα συνδέει την Πυλαία με τη Θέρμη και τη Ραιδεστό (σχ. 16).
  • Μεγάλη ανάπλαση πρόκειται να γίνει και στον κόμβο με το δρόμο προς Χαλκιδική.

Τα σχέδια που αναλύθηκαν σ’ αυτό το κείμενο, είναι η προμελέτη της εταιρείας ΟΔΟΣ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ Α.Ε., με τη συμβολή και άλλων εξιδεικευμένων μελετητικών γραφείων και έγινε με project manager την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ A.E.

Η οριστική μελέτη ανατέθηκε στον ανάδοχο, που ανέλαβε ήδη το έργο, από την οποία υπάρχει το ενδεχόμενο να προκύψουν κάποια στοιχεία διαφορετικά, όχι βέβαια βασικά!

Το κόστος του έργου της ανάπλασης της Ανατολικής Περιφερειακής ανέρχεται στα 380.000.000 ευρώ και ανάδοχος του έργου είναι η σύμπραξη AVAX – Mytilinaios Group, που ήδη εγκατέστησε το πρώτο της εργοτάξιο σε περιοχή της αφετηρίας του FlyOver.

Η διαχείριση του διαγωνισμού και της εξέλιξης του έργου διατηρούνται στην ευθύνη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Το έργο προγραμματίστηκε να παραδοθεί το 2026 και πιστεύουμε πως αυτή τη φορά η πολιτεία δεν θα επιτρέψει να δημιουργηθούν τα ίδια θέματα και εμπόδια που δημιουργήθηκαν στο έργο του ΜΕΤΡΟ. Θα είναι καταστροφικό για τη Θεσσαλονίκη και για την όποια κυβέρνηση αυτής της περιόδου!

Η ΕΠΩΔΥΝΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Η μελέτη της ρύθμισης της κυκλοφορίας στη διάρκεια του έργου, ξεκίνησε πρόσφατα και ελπίζουμε να καταφέρει να διανέμει σωστά τις κυκλοφορίες των οχημάτων και να καθοδηγήσει σωστά το σημερινό φόρτο της Περιφερειακής.

Θα περιοριστούν σε 2 οι σημερινές λωρίδες κυκλοφορίας σε κάθε κατεύθυνση και χρειάζονται κι άλλες πολύπλοκες λύσεις, ιδιαίτερα στα έργα των κόμβων.

Χρειάζεται βέβαια η ανοχή και η υπομονή μας, αλλά και η ταχύτητα των εργασιών, η συνέπεια και το «φιλότιμο» του υπευθύνου Φορέα, της Πολιτείας και του αναδόχου!

Όλοι αναμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον την επιτυχή έκβαση αυτού του έργου!

*Τα γραφεία  που δούλεψαν στο έργο ανά ειδικότητα είναι:

ΟΔΟΠΟΙΙΑ: ΟΔΟΣ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ Ο.Ε.
ΒΙΣΑΛΤΙΣ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ Ε.Ε.
Σ.Σ.Ε. & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Α.Ε.

ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΚΑ: ΤΟΠΟΑΝΑΛΥΣΗ Ο.Ε.
POLYLINE A.E. ΝΕΑ ΓΕΩΔΑΙΤΙΚΗ Ε.Ε.

ΣΤΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ: ΜΕΤΕ ΣΥΣΜ Α.Ε.
ΔΟΜΗ Α.Ε. – Σ. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ – Κ. ΦΑΡΡΟΣ
Α. ΤΣΕΡΑΝΙΔΗΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Ε.Ε. – ΤΡΟΠΑΛΙΣ Ε.Τ.Ε.
ΚΑΝΩΝ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ

ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ:  3G – HELLAS GRUPPE GEOTECHNIK GRAZ
ΓΕΩΓΝΩΣΗ Α.Ε.
ΓΕΩΣΤΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Α.Ε.

ΓΕΩΛΟΓΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ: Κ. ΔΗΜΑΡΑΣ

ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΡΕΥΝΕΣ: ΓΕΩΣΤΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Α.Ε.
ΓΕΩΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ Α.Τ.Ε.
ΚΑΣΤΩΡ Ε.Π.Ε.
ΓΕΩΤΕΡ – Γ. ΔΙΙΔΑΣΚΑΛΟΥ Ε.Ε.

ΥΔΡΑΥΛΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ: Β. ΣΤΡΑΚΑΛΗΣ
ΑΡΜΟΝΙΑ Ε.Τ.Ε – Β.  ΒΡΑΓΚΑΛΑΣ

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ: ΗΡΑΚΛΗΣ ΒΑΛΙΟΥΛΗΣ
PASECO ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Ε.Π.Ε.

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ: Π. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ

H/Μ ΜΕΛΕΤΕΣ: ΤΕΑΜ Μ-Η ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Α.Ε.

ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ: ΓΕΩΡΓΙΟΣ Μ. ΤΣΑΚΟΥΜΗΣ & ΣΙΑ Ε.Ε.    

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΠΡΟΜΕΛΕΤΗ – ΦΩΤΟΡΕΑΛΙΣΤΙΚΑ:
SPARCH ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΟΥ / ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ARCHITECTS
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ: Π. ΧΑΤΖΗΤΣΑΚΥΡΗΣ, Ε. ΠΑΠΑΕΥΑΓΓΕΛΟΥ,
Β. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ, Β. ΓΙΑΝΝΑΚΗΣ
ΟΔΟΣ CONSULTING

Δείτε Περισσότερα ΕΔΩ

 ***Το παρόν άρθρο αποτελεί αντικείμενο πνευματικής ιδιοκτησίας, συνεπώς η αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αντιγραφή, αποθήκευση ή τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά η περιληπτικά, θα πρέπει ρητά να αναφέρει την πηγή αρχικής δημοσίευσης.  



Γράψτε ένα σχόλιο


Αποδέχομαι τους ΟΡΟΥΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΗΣΗΣ

* Όριο σχολίων: 120 λέξεις / 750 χαρακτήρες


Μεγάλοι
Χορηγοί

Μεγάλοι
Χορηγοί