Η Θεσσαλονίκη να γίνει ξανά ένα εύρωστο οικονομικό κέντρο

Η Θεσσαλονίκη να γίνει ξανά ένα εύρωστο οικονομικό κέντρο

Χρόνος Ανάγνωσης: 9'
24 Οκτ 2023
Τζιρίτης Στέφανος / Πρόεδρος & Ιδρυτής του Ομίλου ISOMAT
Η Θεσσαλονίκη να γίνει ξανά ένα εύρωστο οικονομικό κέντρο
Χρόνος Ανάγνωσης: 9'

ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ
Ως μια ουσιαστική περιουσία της Θεσσαλονίκης, πιστεύετε ότι αξιοποιείται πλήρως και προς όφελος της πόλης; Τι θα προτείνατε για την καλύτερη αξιοποίησή του, ώστε να συμβάλει σημαντικά στον εκσυγχρονισμό και την πρόοδο της Θεσσαλονίκης;


Το λιμάνι είναι το κατεξοχήν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Θεσσαλονίκης, όμως δεν έχει αξιοποιηθεί ακόμη με τον τρόπο που θα όφειλε, παρά την ιδιωτικοποίησή του. Είναι αναγκαίο να πραγματοποιηθούν πολλές ακόμη επενδύσεις, όπως για παράδειγμα στον μηχανολογικό εξοπλισμό, στην αναβάθμιση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων και στην αποπεράτωση της επέκτασης του 6ου προβλήτα, που θα ενισχύσει σημαντικά τη χωρητικότητα και τη συνδεσιμότητα του λιμανιού, τόσο για εμπορικούς όσο και για τουριστικούς σκοπούς. Δυστυχώς, η πορεία του επενδυτικού πλάνου δείχνει να καθυστερεί αδικαιολόγητα, βάζοντας εμπόδια στην ανάπτυξη της πόλης.
Επιπλέον, η σύνδεσή του με το τρένο, η εκβάθυνσή του για τον ελλιμενισμό μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων και η ριζική ανακαίνιση και αξιοποίηση του τόσο εμβληματικού υφιστάμενου επιβατικού σταθμού –γνωστού ως το παλαιό τελωνείο– θα δημιουργούσαν προστιθέμενη αξία για τη Θεσσαλονίκη.


ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ
Ως ένα μόνιμο πρόβλημα του κέντρου της πόλης, πιστεύετε μπορεί να το λύσει μόνη της η πόλη ή χρειάζεται τη σημαντική συμβολή και βοήθεια της κυβέρνησης; Πιστεύετε ότι για μία ολοκληρωτική λύση χρειάζονται μεμονωμένες παρεμβάσεις ή ένα σύνθετο σύστημα;


Το κυκλοφοριακό αποτελεί μια “πληγή” της Θεσσαλονίκης που χρήζει άμεσης “επούλωσης”. Σίγουρα η πόλη μπορεί να πάρει τις δικές της αποφάσεις και να ασκήσει τις απαραίτητες πιέσεις, με στόχο τη συνεργασία και τη στήριξη της κυβέρνησης. Η λειτουργία του μετρό και η μετέπειτα επέκτασή του είναι θέμα μείζονος σημασίας, που θα δώσει “ανάσα” στην καθημερινότητα των πολιτών, αλλά και των επισκεπτών. Ως εκ τούτου, η ανάγκη για χρήση αστικών λεωφορείων θα μειωθεί, αλλά και η λειτουργία τους είναι απαραίτητο να γίνει πιο βιώσιμη, όπως με τη χρήση ηλεκτρισμού ή υδρογόνου ως καύσιμο. Επιπλέον, η δημιουργία περισσότερων υπόγειων και υπέργειων parking θα λειτουργήσει θετικά στην καθημερινότητα των Θεσσαλονικέων, σε συνδυασμό και με την εξέλιξη του έργου του FlyOver, το οποίο σίγουρα θα αλλάξει την εικόνα του περιφερειακού, της κεντρικής αρτηρίας που όλη η πόλη χρησιμοποιεί καθημερινά. Η αξιοποίηση της νέας τεχνολογίας για τον συντονισμό των φωτεινών σηματοδοτών, που θα λαμβάνουν υπόψη τις εκάστοτε απαιτήσεις του κυκλοφοριακού φορτίου, θα συνέβαλε επίσης καθοριστικά στην αποσυμφόρηση της κίνησης στους κεντρικούς δρόμους. Συνεπώς, πρόκειται για μια συνδυαστική προσέγγιση που θα απαντά σε όλες τις ανάγκες εκσυγχρονισμού.


Η Δ.Ε.Θ.
Με τις επιτυχημένες εξειδικευμένες εκθέσεις της, έδινε πάντα ζωντάνια στην πόλη και κινητοποιούσε την οικονομία της! Πιστεύετε ότι η θέση της στο κέντρο της πόλης ήταν ένας σημαντικός παράγοντας στην επιτυχία της και τι ισχυρό ανταγωνιστικό κίνητρο θα προτείνατε για την περαιτέρω ανάπτυξή της;


Ο θεσμός της Δ.Ε.Θ. δίνει πράγματι κάθε χρόνο ζωή στην πόλη και στην οικονομία της. Η παραμονή της στο κέντρο είναι προϊόν συμβιβασμού, διότι υπήρχαν στο παρελθόν διαφορετικές απόψεις για το εάν θα πρέπει να μεταφερθεί στην ανατολική ή δυτική πλευρά της πόλης. Σε κάθε περίπτωση και μετά από αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε, επιλέχθηκε μία πολύ καλή πρόταση, που, όπως φαντάζομαι, υπόσχεται να αλλάξει ριζικά τη Δ.Ε.Θ. μετατρέποντάς την σε ένα τοπόσημο πολύ πιο καινοτόμο και μοντέρνο. Αρκεί φυσικά να εφαρμοσθεί σωστά η εγκεκριμένη πρόταση, η οποία θα κάνει τη Δ.Ε.Θ. πολύ πιο ανταγωνιστική έναντι άλλων εκθέσεων σε Αθήνα και εξωτερικό.


ΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
Για τη Θεσσαλονίκη είναι ίσως ο σημαντικότερος παράγοντας οικονομικής ευρωστίας και κοινωνικής διάκρισης της πόλης, με τους χιλιάδες φοιτητές να την αγαπούν σαν να είναι δική τους πόλη.
Τι ενέργειες πιστεύετε ότι χρειάζονται προκειμένου οι εγκαταστάσεις και η λειτουργία τους να είναι εφάμιλλες των ευρωπαϊκών πανεπιστημιακών προτύπων;


Εάν παρατηρήσουμε πώς είναι οργανωμένα και πώς λειτουργούν τα πανεπιστήμια στις προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες, έχουμε έτοιμες τις λύσεις. Αρκεί να πάρουμε την απόφαση, κυβέρνηση και κοινωνία, ότι θα πρέπει να πάψουν οι βανδαλισμοί και οι ακρότητες στους χώρους των πανεπιστημίων και να πρυτανεύσει η ευρυθμία και η δημιουργικότητα. Η ύπαρξη του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και του Διεθνούς Πανεπιστημίου αποτελεί μεγάλη ευκαιρία για τη σύμπραξη με την ανάπτυξη της έρευνας και της επιχειρηματικότητας σε ρεαλιστικές συνθήκες, με στόχο τη δημιουργία νέων προϊόντων με πολλαπλά οφέλη για την τοπική οικονομία. Θεωρώ πως η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων θα δημιουργήσει ένα κλίμα υγιούς ανταγωνισμού απέναντι στη δημόσια εκπαίδευση και θα συμβάλει θετικά στη βελτίωση της ποιότητάς της. Αυτό θα φέρει στο προσκήνιο και το καθεστώς αξιολόγησης των καθηγητών, ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη συνολική πρόοδο του κλάδου.

ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ

Είστε ικανοποιημένος με τα μεγάλα έργα που υλοποιήθηκαν τα τελευταία 30 χρόνια στην πόλη; Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει ώστε να υλοποιούνται απρόσκοπτα και πιο σύντομα οι αποφάσεις για τα αναγκαία έργα;


Όπως γνωρίζουμε, ξεκινούν ή βρίσκονται σε εξέλιξη μεγάλα έργα όπως το μετρό, το FlyOver, η αναμόρφωση της Δ.Ε.Θ. και ο εκσυγχρονισμός του λιμανιού, με κάποια από αυτά να παρουσιάζουν σημαντικές καθυστερήσεις, όπως είναι για παράδειγμα το μετρό. Πιστεύω ότι εάν ήταν να πραγματοποιηθούν τα αντίστοιχα έργα στην Αθήνα, πιθανόν να είχαν ήδη ολοκληρωθεί. Η “Αθηνοκεντρική” διοίκηση δεν είναι ιδιαίτερα βοηθητική σε αυτό. Η δημιουργία ενός μητροπολιτικού δήμου ίσως βοηθούσε σημαντικά στην ύπαρξη ενός ισχυρού πόλου επιρροής και αποφάσεων, αντισταθμίζοντας το καθεστώς διοίκησης, όπως ισχύει σήμερα, και υλοποιώντας ταχύτερα όλα τα απαραίτητα για την πόλη έργα. Ακόμη, η αναμόρφωση του ρόλου της Περιφέρειας με πρόσθετες αρμοδιότητες είναι μία επιπλέον πιθανή λύση, με έμφαση στην απρόσκοπτη υλοποίηση νέων επενδύσεων και πρωτοβουλιών.
Η Θεσσαλονίκη έχει μεγάλη ιστορία και μνημεία με παγκόσμιο ενδιαφέρον, που απαιτούν ιδιαίτερη συντήρηση και προβολή.

Πιστεύετε ότι χρειάζονται επιπλέον έργα και ενέργειες για την αποτελεσματικότερη ανάδειξη και προβολή τους;


Η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη από ένα σύγχρονο πλάνο marketing, το οποίο θα υποστηρίζει άρτια την πολύπλευρη προβολή της πόλης, αναδεικνύοντας κάθε της πτυχή. Το πλάνο αυτό θα είχε ίσως ενδιαφέρον να υλοποιηθεί μέσω εξωτερικής συνεργασίας του δήμου με καταρτισμένους και εξειδικευμένους επαγγελματίες του κλάδου. Παράλληλα, απαιτείται η πολύ καλή συντήρηση των μνημείων για τη σωστή ανάδειξή τους, η επένδυση σε σύγχρονους μουσειακούς χώρους, στην επαγγελματική δημιουργία μιας ολοκληρωμένης εμπειρίας για τον επισκέπτη και φυσικά σε μια πόλη καθαρή και προσεγμένη! Η φροντίδα του φυσικού μας περιβάλλοντος και η επένδυση σε βιώσιμες τεχνολογίες θα λειτουργήσουν ενισχυτικά σ’ αυτήν την προσπάθεια.


Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Η Θεσσαλονίκη πριν από 30 – 40 χρόνια έσφυζε από εργοστάσια και επιχειρήσεις που πρόσφεραν χιλιάδες θέσεις εργασίας, διέθετε μεγάλους επιχειρηματίες και ισχυρή οικονομία. Στις μέρες μας, οι νέοι καταφεύγουν για την επιτυχία τους στην Αθήνα ή στο εξωτερικό.

Πιστεύετε ότι οι φορείς της πόλης, με τη βοήθεια της πολιτείας, μπορούν να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις αλλαγής αυτών των συνθηκών;


Η Θεσσαλονίκη παλαιότερα αποτελούσε ένα ισχυρό κέντρο βιομηχανίας και βιοτεχνίας. Και οι δύο αυτοί κλάδοι δυστυχώς κατέρρευσαν με την πάροδο του χρόνου, χωρίς να υπάρχει κάποιο σχέδιο για την αναβίωση ή αντικατάστασή τους. Είναι σημαντικό να εκπονηθεί ένα σύγχρονο σχέδιο, ώστε η πόλη να γίνει ξανά ένα εύρωστο οικονομικό κέντρο, τόσο για τη βιομηχανία, όσο και για τις νέες τεχνολογίες. Σε συνεργασία φυσικά και με την πανεπιστημιακή κοινότητα της Θεσσαλονίκης, το σχέδιο αυτό μπορεί να αποδώσει σπουδαίους καρπούς. Επίσης, θα πρέπει να μεταφερθούν τα κέντρα λήψης αποφάσεων για την ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας στη Θεσσαλονίκη, ώστε τα ζητήματα άμεσης επίλυσης να διευθετούνται εδώ και όχι στην Αθήνα. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού που επεκτείνονται στην Ελλάδα, οι εταιρείες ανάληψης δημοσίων έργων και όλοι οι προμηθευτές του δημοσίου προτιμούν την εγκατάσταση στην Αττική, κοντά στο “γκοβέρνο”, για να εξασφαλίσουν την ομαλή λειτουργία τους. Το αποτέλεσμα είναι να δημιουργείται συσσώρευσή τους εκεί και ασθενική ανάπτυξη συγκριτικά στη Βόρεια Ελλάδα. Δεν είναι άλλωστε συμπτωματικό ότι το 40% των κατοίκων της Ελλάδας κατοικεί πλέον στην Αττική.

Τι θα προτείνατε για τη βελτίωση του οικοσυστήματος καινοτομίας που λειτουργεί και αναπτύσσεται στη Θεσσαλονίκη;


Για να ενισχυθεί περισσότερο η καινοτομία και οι νέες πρωτοβουλίες, οι αρμόδιοι φορείς θα πρέπει να αρχίσουν να επωφελούνται, όπως προαναφέραμε, από το πλεονέκτημα της ύπαρξης σπουδαίων πανεπιστημίων, όπως το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και το Διεθνές Πανεπιστήμιο, επενδύοντας ουσιαστικά στις νέες τεχνολογίες που είναι απαραίτητες για τη σύγχρονη επιχειρηματικότητα. Επίσης, η ολοκλήρωση του Thess INTEC (Thessaloniki Innovation & Technology Center), που φιλοδοξεί να αποτελέσει το μεγαλύτερο επιστημονικό και τεχνολογικό πάρκο 4ης γενιάς στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, θα συμβάλει στο να γίνει η Θεσσαλονίκη ένα HUB τεχνολογικών εταιρειών, ενθαρρύνοντας τη συνεργασία ερευνητικής και επιχειρηματικής κοινότητας.


Η ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ

Η πολυϊδιοκτησία στα κτίρια είναι σήμερα ένα σημαντικό εμπόδιο στη συντήρηση και βελτίωση των όψεων, αλλά και στην ανάπλαση των πολυκατοικιών, δημιουργώντας το φαινόμενο απαξιωμένων διαμερισμάτων και της διαρκούς ανάγκης για δημιουργία νέων. Ποια είναι η άποψή σας;


Η ύπαρξη και τήρηση ενός ξεκάθαρου νομικού πλαισίου για την αποκατάσταση παλαιών κτιρίων, είναι βασική προϋπόθεση. Τα κίνητρα και οι υποχρεώσεις για τις απαραίτητες εργασίες στη συντήρηση και ανάπλαση των πολυκατοικιών ίσως θα πρέπει να διαμορφωθούν εκ νέου, σύμφωνα με τις κατασκευαστικές και αισθητικές ανάγκες της εποχής. Βρισκόμαστε επίσης, σε μία σεισμογενή περιοχή και ως εκ τούτου απαιτείται ο έλεγχος της στατικής επάρκειας των κτιρίων, η οποία και θα πρέπει να περιλαμβάνεται στο σχετικό νομικό πλαίσιο για την αναμόρφωσή τους. Από την αναμόρφωση αυτή δεν θα μπορούσε βέβαια να λείπει και το θέμα της ενεργειακής κατανάλωσης. Στην Ελλάδα τα κτίρια είναι στην πλειοψηφία τους ενεργειακά κοστοβόρα και οι εργασίες θερμομόνωσης είναι πλέον αναγκαίες τόσο στις νέες, όσο και στις παλαιότερες κατασκευές. Ένα πλήρες, σαφές και σύγχρονο νομικό πλαίσιο, το οποίο θα περιελάμβανε όλα τα ανωτέρω, θεωρείται απαραίτητο για το επίπεδο ποιότητας ζωής των κατοίκων, για την ασφάλειά τους, για την οικονομία και το περιβάλλον.

Η Θεσσαλονίκη, ως φοιτητούπολη, έχει περισσότερες ανάγκες στέγασης και ίσως από εκεί να ξεκινούσαν οι νομικές λύσεις του παραπάνω προβλήματος.
Τι θα προτείνατε;


Οι φοιτητές αποτελούν ενεργό και σημαντικό κομμάτι της πόλης μας, αποτελούν το μέλλον μας. Θα πρέπει επομένως να δοθούν περαιτέρω κίνητρα για την ολική ανάπλαση και αναβάθμιση των υφιστάμενων φοιτητικών εστιών ή για τη δημιουργία νέων και σύγχρονων εγκαταστάσεων, που θα παρέχουν στους φοιτητές άνετη και οικονομική διαμονή. Υφίσταται, όπως γνωρίζουμε, σοβαρό πρόβλημα και με το υψηλό κόστος ενοικίασης σπιτιών, επομένως τα κίνητρα αυτά θα πρέπει να υποστηρίζουν και τις απαραίτητες επιδοτήσεις ενοικίου για τους φοιτητές, μέσα από ένα άρτιο πρόγραμμα στήριξης.



Μεγάλοι
Χορηγοί

Μεγάλοι
Χορηγοί