Κοινωνική συμφωνία για τη Θεσσαλονίκη και αμοιβαίες υποχωρήσεις για το συλλογικό καλό

Κοινωνική συμφωνία για τη Θεσσαλονίκη και αμοιβαίες υποχωρήσεις για το συλλογικό καλό

Χρόνος Ανάγνωσης: 11'
24 Οκτ 2023
Δρ. Γαλαμάτης Δημήτριος / Γενικός Γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης
Κοινωνική συμφωνία για τη Θεσσαλονίκη και αμοιβαίες υποχωρήσεις για το συλλογικό καλό
Χρόνος Ανάγνωσης: 11'

ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ
Ως μια ουσιαστική περιουσία της Θεσσαλονίκης, πιστεύετε ότι αξιοποιείται πλήρως και προς όφελος της πόλης;


Το λιμάνι είναι στρατηγικό πλεονέκτημα για τη Θεσσαλονίκη και πόλος ανάπτυξης. Εκείνο που μπορώ να πω είναι ότι λειτουργεί πλέον, μετά την είσοδο και των στρατηγικών επενδυτών, σε ρυθμούς διαρκώς αυξανόμενους σ’ όλα τα επίπεδα. Διότι δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι το λιμάνι, εκτός από την κύρια εμπορευματική χρήση του, έχει και επιβατική και τουριστική, αλλά και πολιτιστική. Αυτός ο μοναδικός συνδυασμός πρέπει να βρει μια καλύτερη ισορροπία στην πορεία των επόμενων ετών. Ήδη έχουν γίνει σημαντικά βήματα. Η ενσωμάτωση ουσιαστικά του πρώτου προβλήτα στην καθημερινότητα της πόλης, σε επίπεδο χρήσεων, επανασύνδεσε το λιμάνι με τη Θεσσαλονίκη και πλέον με την ανάπλαση και την επέκταση της παλιάς παραλίας, αυτή η ενσωμάτωση θα ολοκληρωθεί. Αν συνυπολογίσετε και τις χρήσεις που δόθηκαν (πρωτίστως πολιτιστικές, αλλά και υπηρεσίες) σε ένα μεγάλο τμήμα του πρώτου προβλήτα, αλλά και πέραν αυτού (χώροι στάθμευσης, γυμναστήριο, χώροι επιβίβασης / αποβίβασης σε επιβατικά πλοία), το λιμάνι ουσιαστικά τα τελευταία χρόνια επανεντάχθηκε στην καθημερινότητα της Θεσσαλονίκης. Μην ξεχνάτε ότι είναι εξέλιξη των τελευταίων ετών η άνθιση της κρουαζιέρας στο λιμάνι της πόλης. Είναι αξιοσημείωτη η ανάπτυξη του εμπορευματικού κομματιού του λιμανιού, που είναι και το κύριο στο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον. Μένει και εκεί να ολοκληρωθεί σταδιακά η επένδυση στον έκτο προβλήτα, που καθυστέρησε σημαντικά. Επίσης, οι συνδέσεις του λιμανιού, με τον σιδηρόδρομο και με τους άξονες Π.Α.Θ.Ε. και Εγνατία, ολοκληρώνονται σταδιακά και έτσι θα έχουμε ακόμη σημαντικότερα αποτελέσματα σ’ αυτό το κομμάτι.


Τι προτείνετε για την καλύτερη αξιοποίησή του, ώστε να συμβάλει σημαντικά στον εκσυγχρονισμό και στην πρόοδο της Θεσσαλονίκης;


Για την καλύτερη αξιοποίηση του λιμανιού πιστεύω, το εμπορευματικό μέρος πρέπει να συνεχίσει να αναπτύσσεται, επειδή φέρνει σημαντικά έσοδα στη Θεσσαλονίκη και ενισχύει την περιφερειακή και εθνική οικονομία. Οι επενδύσεις προχωρούν και σ’ αυτές που προανέφερα πρέπει να προσθέσετε και τις επενδύσεις σε logistics στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης (πρώην στρατόπεδο Γκόνου κτλ.), που σε ένα βαθμό χρειάζονται το λιμάνι. Όλα αυτά συνηγορούν στο γεγονός ότι υπάρχει οικονομικό αντικείμενο και πεδίο δόξης λαμπρό για την περαιτέρω ανάπτυξη του εμπορευματικού χαρακτήρα του λιμανιού. Εκεί που πρέπει να επενδύσουμε είναι η εξωστρέφεια του λιμανιού για να έχουμε ακόμη περισσότερες εξαγωγές και εισαγωγές μέσω του λιμανιού, καθιστώντας το ανταγωνιστικό προς τα υπόλοιπα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής. Όλα αυτά έχουν συνακόλουθη συνεισφορά στην ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης. Ως προς την κρουαζιέρα, αυτή πρέπει και είμαι βέβαιος ότι θα συνεχίσει να ενισχύεται, ενώ και το επιβατικό κομμάτι πρέπει να κάνει πλέον άλματα για να φτάσει στο επίπεδο των άλλων χρήσεων του λιμανιού. Σ’ αυτό το σημείο ίσως θα ήταν σκόπιμο να επανεξετάσουμε και τις δέουσες επενδύσεις για να ενισχύσουμε την επιβατική κίνηση, τα δρομολόγια και τις συνδέσεις και τα κίνητρα για να γίνει το λιμάνι ελκυστικό για ταξιδιώτες.
Πώς μπορεί να ισχυροποιηθεί και ο Επιβατικός Σταθμός ώστε η πόλη να προσελκύει και επισκέπτες που επιθυμούν να ταξιδέψουν σε προορισμούς του Αιγαίου;
Είναι αναγκαίο να γίνει μια σοβαρότατη επένδυση στο αναξιοποίητο αρχιτεκτονικό κόσμημα του παλιού επιβατικού σταθμού, επιτέλους. Εκείνο που ως πόλη, ως πολίτες και ως κυβέρνηση και διοίκηση του λιμανιού πρέπει να φροντίσουμε είναι το επιβατικό κομμάτι του λιμανιού. Να δούμε με ποιο τρόπο το λιμάνι θα αναπτυχθεί επιβατικά. Πώς θα αποκτήσει περισσότερα ακτοπλοϊκά δρομολόγια και συνδέσεις, πώς θα γίνει σ’ αυτό το επίπεδο ανταγωνιστικό και θα προσελκύσει επιβατική κίνηση από όλη τη Βόρεια Ελλάδα και τα Βαλκάνια. Είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα για να πάρουμε κομμάτι της υπεραξίας του σημαντικού αυτού αναπτυξιακού πυλώνα της Θεσσαλονίκης. Για να γίνει αυτό πρέπει εκτός της ανακαίνισης, αποκατάστασης και αξιοποίησης του εμβληματικού κτιρίου του επιβατικού σταθμού, να εκπονηθεί ένα σοβαρό σχέδιο ακτοπλοϊκών συνδέσεων, που πρέπει να προβληθούν βάσει της ζήτησης που υπάρχει κι από τους κατοίκους της Βόρειας Ελλάδας, αλλά κι από τους οδικούς επισκέπτες στη χώρα μας. Επίσης, πρέπει να γίνουν μια σειρά από υποδομές, όχι δαπανηρές και δύσκολες, ώστε να εξυπηρετούνται οι επιβάτες, αλλά και επενδύσεις στον υφιστάμενο χώρο ελλιμενισμού των επιβατηγών πλοίων, προκειμένου να είναι σε θέση να υποδεχτεί ακόμα περισσότερα και πιο σύγχρονα πλοία για την εξυπηρέτηση της επιβατικής κίνησης. Ιδιαίτερα στο άμεσο μέλλον με τη χρήση της ηλεκτρικής και ηλιακής ενέργειας.


ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ
Ως ένα μόνιμο πρόβλημα του κέντρου της πόλης, πιστεύετε ότι μπορεί να το λύσει μόνη της η πόλη ή χρειάζεται τη σημαντική συμβολή και βοήθεια της κυβέρνησης;


Σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό πολεοδομικό συγκρότημα δεν μπορεί κανένας μόνος του να λύσει το παραμικρό πρόβλημα. Πόσο μάλλον το νούμερο ένα πρόβλημα της Θεσσαλονίκης. Προσοχή: όχι του δήμου Θεσσαλονίκης, αλλά όλης της Θεσσαλονίκης. Από το Ωραιόκαστρο μέχρι την Επανομή κι από το Δερβένι μέχρι το Καλοχώρι. Κυβέρνηση, περιφέρεια, δήμοι, φορείς, οργανισμοί, πολίτες έχουν μερίδιο ευθύνης και άρα κρατούν κλειδιά της λύσης. Αν δεν συνεργαστούμε όλοι για να λύσουμε το πρόβλημα, αν δεν συμφωνήσουμε σε συγκεκριμένα μέτρα, έργα, δράσεις, το πρόβλημα όχι μόνο θα συνεχίσει να υφίσταται, αλλά θα οξύνεται διαρκώς. Όπως ορθώς το χαρακτηρίζετε, το κυκλοφοριακό είναι μόνιμο πρόβλημα. Μην καλλιεργούμε λοιπόν φρούδες ελπίδες στους πολίτες. Θα συνεχίσουμε να ζούμε σε κυκλοφοριακές συνθήκες δύσκολες. Δεν γνωρίζω κάποιο τόσο μεγάλο πολεοδομικό συγκρότημα στον κόσμο που δεν έχει κυκλοφοριακά ζητήματα. Ωστόσο, πρέπει να βελτιώσουμε τις συνθήκες και μπορούμε να το κάνουμε, εφόσον όμως υιοθετήσουμε λύσεις, οι οποίες έχουν κατατεθεί στον δημόσιο διάλογο και δεν έχουν εφαρμοστεί. Τι σημαίνει αυτό; Ότι η πόλη δεν αντέχει άλλους διχασμούς, δεν αντέχει την επιβολή ατζέντας από τους οπαδούς του μηδενικού έργου, δεν αντέχει άλλες ασυμφωνίες με έωλα επιχειρήματα. Εκείνο που θα λύσει το κυκλοφοριακό είναι η κοινωνική συνοχή και συμφωνία. Ποιος μπορεί όμως να το πετύχει; Πρέπει να λειτουργήσουμε ως κοινωνία που βρίσκει τη χρυσή τομή ακόμη και στις διαφωνίες της. Κανένα έργο δεν είναι τέλειο. Εκείνο που είναι χειρότερο δεν είναι το ατελές, αλλά το κανένα. Επιτέλους πια στη Θεσσαλονίκη η εποχή του μηδενικού έργου, που μεγάλωσε γενιές και γενιές, οπαδούς και οπαδούς της στασιμότητας, έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Η κυβέρνηση αυτή τη φορά επέδειξε μεγάλη αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα και στο κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης. Θα βρείτε πολλές ελλείψεις. Σας πληροφορώ όμως ότι θα βρείτε, εφόσον δεν βάλετε παρωπίδες, και πολλές παρεμβάσεις και λύσεις. Η συμβολή της εκάστοτε κυβέρνησης είναι κομβική. Έχει μέρος της ευθύνης, αποτελεί μέρος της λύσης. Πάντα σε συνεργασία με την τοπική κοινωνία και όσους εμπλέκονται. Σχέδιο υπάρχει, προτάσεις υπάρχουν, βούληση υπάρχει. Τι μένει; Η συμφωνία σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο με συγκεκριμένα έργα και παρεμβάσεις, τα οποία θα βελτιώσουν το πρόβλημα βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα, ενώ θα δώσουν και μια ακόμη πιο βιώσιμη μακροπρόθεσμη προοπτική για τη λειτουργία της πόλης.


Πιστεύετε ότι για μια ολοκληρωτική λύση χρειάζονται μεμονωμένες παρεμβάσεις ή μια σύνθετη λύση με τομές, με μετρό, με τραμ, με αστυνόμευση των κεντρικών αρτηριών με κάμερες, με περιφερειακά parking στις θέσεις μετεπιβίβασης του κοινού και λιγότερα λεωφορεία, που ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα; Τι θα προτείνατε;


Ως προς τις παρεμβάσεις που χρειάζονται θα έχουμε Μετρό του χρόνου και θα βελτιωθεί στα επόμενα χρόνια η περιφερειακή οδός, ενισχύεται ήδη ο στόλος των αστικών λεωφορείων, ενώ μπήκαν και τα Κ.Τ.Ε.Λ., έχουμε πολλούς νέους χώρους στάθμευσης, υπάρχει συντονισμός της κυκλοφορίας των Ι.Χ. με το κέντρο κυκλοφορίας που ελέγχει τους σηματοδότες, οι δήμοι εκπονούν και θα εφαρμόσουν όσα προβλέπονται στα Σ.Β.Α.Κ., εκπονείται μια σύγχρονη γενική κυκλοφοριακή μελέτη για όλο το πολεοδομικό συγκρότημα. Αυτά δεν είναι θεωρίες. Είναι έργο. Είναι προσπάθεια και μάλιστα μεγάλη για να βελτιωθεί το κυκλοφοριακό. Μεμονωμένες παρεμβάσεις; Όχι. Όλες προβλέπονται στα κατά καιρούς ολοκληρωμένα σχέδια αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού. Και τραμ μπορεί να γίνει και θαλάσσια συγκοινωνία και χίλια δυο άλλα έργα. Έχουν ειπωθεί όλα, έχουν προταθεί όλα. Με κουράζει και θεωρώ ότι κουράζει και κάθε Θεσσαλονικιό αυτή η διαρκής αναζήτηση νέων ιδεών, νέων προτάσεων, δήθεν καινοτόμων λύσεων και φαραωνικών τσιτάτων, που τελικά δεν γίνονται ποτέ πράξη, διότι ποτέ δεν μελετώνται επαρκώς και ποτέ δεν τις έχουμε βάλει στη ζυγαριά για να δούμε τη σχέση κόστους – οφέλους. Σωστότερα, δεν τις έχουμε ελέγξει καν ως προς την εφικτότητα και την υλοποιησιμότητά τους. Οι αποσπασματικές λύσεις δεν συνιστούν λύσεις. Να δούμε τι λένε οι αρμόδιοι επιστήμονες στη νέα γενική κυκλοφοριακή μελέτη και να υλοποιήσουμε τις προτάσεις τους. Στον χρονικό ορίζοντα που προβλέπουν κι όχι όποτε μας καπνίσει. Βλέπω και ακούω χιλιάδες ιδέες από ειδικούς και “ειδικούς”. Έλεος πια με τα οράματα του καθενός. Υπάρχουν ειδικοί επιστήμονες κύρους που θα μας πουν τι πρέπει να κάνουμε. Ας τους ακούσουμε κάποια στιγμή κι ας πράξουμε, αντί να κριτικάρουμε από τους καναπέδες και να αναπαράγουμε την απαξιωτική γκρίνια που χαρακτηρίζει τη νοοτροπία μιας ολόκληρης πόλης πια.


Τι προτείνετε για το θέμα στάθμευσης των αυτοκινήτων στο κέντρο και στις γειτονιές, ώστε να προκύψει μια ουσιαστική βελτίωση στο πρόβλημα στάθμευσης αυτοκινήτων στις κεντρικές αρτηρίες;


Για τη στάθμευση στο κέντρο χρειάζεται αστυνόμευση και μάλιστα αυστηρή. Αυτό όχι για να φοβηθεί ο παραβάτης, αλλά για να καλλιεργηθεί η νοοτροπία της συλλογικής κοινωνικής συμπεριφοράς στην πόλη. Σταθμεύεις παράνομα θα πληρώσεις πρόστιμο. Ίσως χρειάζεται και μια πολιτική σημαντικής μείωσης των τιμών πάρκινγκ, για να γίνουν ελκυστικά! Μόνον έτσι θα μάθουμε να σταθμεύουμε στα νόμιμα πάρκινγκ ή να αποφεύγουμε το κέντρο της πόλης όταν είναι ήδη κορεσμένο. Χώροι στάθμευσης υπάρχουν και ως ένα βαθμό είναι επαρκείς. Δεν νοείται να μένουν κενές θέσεις πάρκινγκ και να γεμίζουν οι δρόμοι διπλοπαρκαρισμένα ή σταθμευμένα οχήματα σε διαβάσεις πεζών, σε ράμπες αναπήρων και σε κάθε γωνιά και πεζοδρόμιο ή στις λεωφορειολωρίδες και όπου αλλού. Σήμερα, εργαζόμενοι στο κέντρο σταθμεύουν παράνομα ενσυνείδητα. Προτιμούν να πληρώσουν ένα πρόστιμο εάν και όποτε τους δώσουν κλήση, παρά να νοικιάσουν μια θέση στάθμευσης. Βγαίνει φτηνότερα. Αντιλαμβάνεστε όμως ότι αυτό αποτελεί στρέβλωση και αντικοινωνική συμπεριφορά. Περισσότερα πάρκινγκ σε μια περιοχή σημαίνει προσέλκυση περισσότερων Ι.Χ. στην περιοχή. Οπότε πρέπει να βρεθεί το καλύτερο μείγμα, ώστε και να εξυπηρετείται η κίνηση και να υπάρχει επάρκεια στάθμευσης. Επιστημονικές μέθοδοι για να το μετρήσουμε όλο αυτό υπάρχουν. Κι εφόσον υπάρχουν δεδομένα και μετρήσεις, υπάρχει και η βέλτιστη λύση, η χρυσή τομή δηλαδή, που έπρεπε να την έχουμε βρει και να την έχουμε εφαρμόσει χρόνια τώρα.


Η Δ.Ε.Θ.
Με τις επιτυχημένες εξειδικευμένες εκθέσεις της, έδινε πάντοτε ζωντάνια στην πόλη, έφερνε κόσμο απ’ όλη την Ελλάδα και κινητοποιούσε την οικονομία της!
Πιστεύετε ότι η θέση της στο κέντρο της πόλης ήταν ένας σημαντικός παράγοντας της μεγάλης επισκεψιμότητας και της επιτυχίας των εκθέσεων;


Η Δ.Ε.Θ. δεν μπορεί να πάει οπουδήποτε αλλού παρά μόνο εκεί που βρίσκεται. Το Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο είναι συστατικό στοιχείο της Θεσσαλονίκης. Η μετακόμιση της Δ.Ε.Θ. για εμένα δεν είναι, δεν ήταν ποτέ, λύση. Ανεξάρτητα όμως από το τι πιστεύω εγώ, η κουβέντα αυτή έκλεισε (ευτυχώς). Και έκλεισε με πρωτοβουλία της κυβέρνησης Μητσοτάκη, που έβαλε μπροστά το λίφτινγκ του Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου, που το βάζει στη νέα εποχή. Η Δ.Ε.Θ. αναπτύχθηκε και πέτυχε τα εντυπωσιακά αποτελέσματα των τελευταίων ετών, ακριβώς επειδή παραμένει στο κέντρο της πόλης. Στη θέση της. Κι εκεί θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και να αναπτύσσει και τη Θεσσαλονίκη.
Ποιο άλλο ισχυρότερο ανταγωνιστικό κίνητρο προτείνετε για τη Δ.Ε.Θ., ώστε οι διοργανώσεις εκθέσεων και συνεδρίων να προκαλούν μεγάλη επισκεψιμότητα και να είναι σίγουρη η επιτυχία τους;
Η Δ.Ε.Θ. έχει αναπτυξιακή πορεία. Δεν χρειάζεται συστάσεις. Η διοίκησή της αφοσιωμένη έχει πετύχει να τη βάλει σε μια ρότα προόδου και διαρκούς ανανέωσης και προσαρμογής στα δεδομένα κάθε εποχής. Με την ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου θα έχουμε περαιτέρω ανάπτυξη. Αν κάτι θα ήθελα παραπάνω, που πιστεύω ότι θα ενισχύσει τον πυλώνα αυτόν για τη Θεσσαλονίκη, είναι να αναμορφωθεί το καλεντάρι της, ώστε πιθανώς τα πολιτικά δρώμενα να μη χρειάζεται να γίνονται στο εκθεσιακό κέντρο, αλλά σε κάποιον άλλο χώρο και τη λειτουργία της Δ.Ε.Θ. να δώσει περισσότερο χώρο και χρόνο στο εμπορικό κομμάτι και το πολιτιστικό. Στην Ευρώπη υπάρχουν εξειδικευμένοι οργανισμοί με εξασφαλισμένη επώνυμη πελατεία που διοργανώνουν επιτυχημένες διεθνείς εκθέσεις.


ΤA ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
Για τη Θεσσαλονίκη είναι ίσως ο σημαντικότερος παράγοντας οικονομικής ευρωστίας και κοινωνικής διάκρισης της πόλης, με τους χιλιάδες φοιτητές απ’ όλη την Ελλάδα, που τη βιώνουν, τη γνωρίζουν αρκετά χρόνια και την αγαπούν σαν δική τους πόλη.
Τι κυρίως πιστεύετε ότι χρειάζεται, ώστε οι εγκαταστάσεις και η λειτουργία τους να είναι εφάμιλλες των ανεπτυγμένων ευρωπαϊκών πανεπιστημίων;

  • εξωραϊσμό των κτιρίων και των αιθουσών;
  • προστασία και αστυνόμευση των χώρων τους, ώστε να μην ελέγχονται ή να λεηλατούνται από εξωπανεπιστημιακά συμφέροντα;


Πιστεύω ότι τα πανεπιστήμιά μας σε ακαδημαϊκό επίπεδο έχουν πετύχει μια εξαιρετική θέση στην παγκόσμια κατάταξη και διεθνή αναγνώριση. Παθογένειες υπάρχουν όμως σε επίπεδο λειτουργίας. Συμφωνώ ότι το πανεπιστημιακό περιβάλλον πρέπει να βελτιωθεί. Και σε επίπεδο ποιοτικών κτιριακών υποδομών και σε επίπεδο αστυνόμευσης και σε επίπεδο παρεχόμενων εξω-αμφιθεατρικών υπηρεσιών προς τους φοιτητές. Όλα αυτά όμως έχουν να κάνουν με μια πολιτική ανάπτυξης των πανεπιστημιακών χώρων και ένα σοβαρό πρόγραμμα ανακαίνισης των υποδομών και της λειτουργίας τους. Αυτή η προσπάθεια γίνεται ήδη. Όμως θα ήθελα να μην παραβλέψετε το γεγονός ότι τα πανεπιστήμια της Θεσσαλονίκης έχουν σήμερα τον πλέον σύγχρονο εργαστηριακό εξοπλισμό κι έχουν κάνει άλματα στην ψηφιοποίησή τους, χάρη στην αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Έχουν συνδεθεί με παγκόσμιους κολοσσούς, όπως το CERN, αλλά και τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου (Pfizer, Deloitte κ.ά.), ενώ τα προγράμματα σύνδεσης της παραγόμενης γνώσης με την αγορά και με την πόλη επιτέλους εφαρμόζονται και αποδίδουν καρπούς. Η κατεύθυνσή τους είναι σωστή, είναι προς τα εμπρός.

Έχετε να προτείνετε κάποια λύση για την αντιμετώπιση αυτών των άσχημων φαινομένων που γνωρίζουν τα πανεπιστήμια της πόλης μας;


Βρίσκω προβλήματα που λύνονται, σε καμιά περίπτωση ασχήμια. Σε ό,τι με αφορά και ως ακαδημαϊκός βρίσκω τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της Θεσσαλονίκης επαρκή και λειτουργικά. Για την αντιμετώπιση των “άσχημων φαινομένων” γίνονται προσπάθειες και λαμβάνονται μέτρα.


Πώς πιστεύετε μπορεί να επιτευχθεί η διασύνδεση των πανεπιστημίων με την επιχειρηματικότητα και τον παραγωγικό ιστό της πόλης;


Ως προς την τρίτη σας ερώτηση, απάντησα ότι ήδη γίνεται. Χρειάζεται να γίνει σε μεγαλύτερο βαθμό; Ναι. Και σε αυτό θα βοηθήσουν οι διοικήσεις των πανεπιστημίων, που πρέπει να λειτουργήσουν οραματικά και διορατικά και να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που δίνονται από πόρους και προγράμματα της Ε.Ε. Να ανοίξουν όμως διαύλους επικοινωνίας με την αγορά, με τις επιχειρήσεις και να γίνουν πιο εξωστρεφή τα τριτοβάθμια ιδρύματα. Να πάψουν να λειτουργούν με λογικές περιχαράκωσης και να επενδύσουν στην εξωστρέφεια. Να μην είναι φοβικά στην ιδιωτική οικονομία. Δεν παράγουν δημοσίους υπαλλήλους, αλλά επιστήμονες, που μπορούν να προσφέρουν σε όλο το φάσμα της οικονομικής δραστηριότητας, κερδίζοντας σημαίνουσα θέση στην αγορά εργασίας. Η απουσία αυτής της διασύνδεσης οδήγησε στο brain drain. Ώρα να αντιστρέψουμε τις συνθήκες.

ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ
Είστε ικανοποιημένος με τα μεγάλα έργα που υλοποιήθηκαν τα τελευταία 30 χρόνια στην πόλη; Αν όχι γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;


Όχι δεν είμαι ικανοποιημένος. Καθυστερούμε συνολικά ως κοινωνία να ενσωματώσουμε τις αλλαγές που συμβαίνουν στον κόσμο, στις ζωές μας. Ίσως όχι μόνο να τις ενσωματώσουμε, αλλά κυρίως να τις αποδεχτούμε. Πρέπει να αλλάξουμε νοοτροπία. Έργα επίκαιρα στον χρόνο τους, όταν υλοποιούνται με δεκαετίες καθυστέρησης, δεν καθίστανται μόνο ανεπίκαιρα, αλλά παρωχημένα. Γι’ αυτό επιμένω στην κοινωνική συμφωνία, η οποία απουσιάζει από τη Θεσσαλονίκη και στη χρυσή τομή, στις αμοιβαίες υποχωρήσεις για το συλλογικό καλό, για την πρόοδο της περιοχής μας. Η στασιμότητα και το μηδενικό έργο έχουν οπαδούς. Αυτοί φέρουν ευθύνες για το ανεπαρκές έργο στην πόλη. Σκεφτείτε πόσοι και γιατί καθυστέρησαν το μετρό. Σκεφτείτε οποιοδήποτε έργο υποδομής έγινε ή προγραμματίζεται να γίνει στη Θεσσαλονίκη. Βρείτε μου ένα, που δεν συναντά εμμονική και ιδεοληπτική αντίδραση. Μα ούτε ένα; Δεν είναι αυτό λοιπόν ένας μείζον ανασταλτικός παράγοντας; Και επίσης, επειδή δεν θέλω να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας και να χαϊδεύουμε αυτιά, είχαμε και ανεπαρκείς τοπικές διοικήσεις, χωρίς όραμα, χωρίς σχέδιο, χωρίς γνώσεις, επάρκεια διοίκησης – διαχείρισης και ικανότητες, οι οποίες απέτυχαν και μαζί τους αποτύχαμε όλοι.


Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει, ώστε να υλοποιούνται απρόσκοπτα και πιο σύντομα οι αποφάσεις για τα αναγκαία έργα στην πόλη;


Προτείνω να είναι επαρκώς μελετημένα, να προηγείται πραγματική δημόσια διαβούλευση ουσίας και να επικοινωνούνται επαρκώς στους πολίτες, με όρους κοινωνικού οφέλους – κόστους. Κάτι κερδίζουμε, κάτι χάνουμε. Και επίσης, οι κυβερνητικές δομές στην πόλη να αποκτήσουν λόγο και ρόλο, πιο ενισχυμένο, πιο ουσιαστικό.


Πιστεύετε ότι ως μητροπολιτικός δήμος τουλάχιστον για τα ειδικά θέματα που αφορούν στο σύνολο του πολεοδομικού συγκροτήματος της πόλης, θα διευκόλυνε τις διαδικασίες και την υλοποίηση μεγάλων έργων;


Πιστεύω ότι δεν υφίσταται μητροπολιτικός δήμος. Το πολεοδομικό συγκρότημα ή η ευρύτερη περιοχή Θεσσαλονίκης αποτελείται από πολλούς δήμους. Υπερκείμενη αρχή υπάρχει και είναι η δευτεροβάθμια αυτοδιοίκηση. Στην περίπτωσή μας η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, μέσω της Αντιπεριφέρειας Θεσσαλονίκης, που μπορεί να είναι η “ομπρέλα” για τους δήμους και να ασκήσει μητροπολιτική διοίκηση. Πλέον δεν είμαστε στη δεκαετία του 1990 ή του 2000. Έχουμε εμπειρία από την άσκηση της μητροπολιτικής διοίκησης από την Αντιπεριφέρεια Θεσσαλονίκης. Και μάλιστα εμπειρία εξόχως επιτυχημένη. Ολοκληρώνεται φέτος το πρώτο πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης, ύψους 100 εκ. ευρώ για οκτώ δήμους της Θεσσαλονίκης και αφήνει πίσω του σπουδαία έργα, που βελτίωσαν την καθημερινότητα των πολιτών. Δεν θα βάλουμε τους δήμους σε ρυθμούς άγονου ανταγωνισμού και κοινωνικών αυτοματισμών. Έχουμε υπερκείμενη αρχή, που και την ισχύ έχει και τις αρμοδιότητες και τα χρήματα και τη λαϊκή νομιμοποίηση (εκλέγεται) έχει για να ασκήσει τη μητροπολιτική διοίκηση. Δεν θα κάνουμε έναν δήμο πρώτο μεταξύ ίσων.



Μεγάλοι
Χορηγοί

Μεγάλοι
Χορηγοί