Μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε πόλο τεχνολογίας και καινοτομίας
Χρόνος Ανάγνωσης: 6'

ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ
Ως ένα μόνιμο πρόβλημα του κέντρου της πόλης πιστεύετε μπορεί να το λύσει μόνη της η πόλη ή χρειάζεται τη σημαντική συμβολή και βοήθεια της κυβέρνησης;


Τα κυκλοφοριακά προβλήματα των μεγαλουπόλεων δεν λύνονται, βελτιώνονται. Για τη βελτίωση του κυκλοφοριακού στη Θεσσαλονίκη χρειάζεται… σύμπραξη των φορέων της πόλης, αλλά και η βοήθεια της κυβέρνησης. Κατ’ αρχάς, απαιτούνται μέτρα προσέλκυσης των πολιτών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ώστε να μειωθεί η χρήση των αυτοκινήτων. Στο πλαίσιο αυτό, αποτελεί κρίσιμη παράμετρο η ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του Μετρό, της επέκτασής του προς την Καλαμαριά και πολύ περισσότερο η ταχύτατη δρομολόγηση των επεκτάσεων του Μετρό προς τις πολυπληθείς περιοχές της Δυτικής Θεσσαλονίκης, αλλά και προς το αεροδρόμιο “Μακεδονία”.
Εξαιρετικά σημαντική για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών είναι βεβαίως η αποκατάσταση της αξιοπιστίας του Ο.Α.Σ.Θ., κάτι το οποίο μπορεί να επιτευχθεί με τη γενναία ενίσχυση του στόλου με καινούρια, σύγχρονα λεωφορεία, ώστε να εκτελούνται δρομολόγια με υψηλή συχνότητα. Η κατασκευή ορθά μελετημένου δικτύου ποδηλατοδρόμων χωρίς να δυσκολεύουν τις άλλες μετακινήσεις, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και στις συνθήκες της πόλης και ευρύτερα η ενίσχυση της μικροκινητικότητας, αποτελούν μέτρα προς τη σωστή κατεύθυνση για τη βελτίωση του κυκλοφοριακού. Τα μέτρα αυτά, σε συνδυασμό με τη δημιουργία νέων θέσεων στάθμευσης και αυστηρής αστυνόμευσης στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, μπορούν να συμβάλλουν στη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών.


Ποιο ανταγωνιστικό κίνητρο προτείνετε για τη Δ.Ε.Θ., ώστε οι διοργανώσεις εκθέσεων και συνεδρίων να προκαλούν μεγάλη επισκεψιμότητα και να είναι σίγουρη η επιτυχία τους;


Για να γίνει πιο ελκυστική η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης, χρειάζεται ένα νέο, σύγχρονο εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο, το οποίο να ανταποκρίνεται στις συνθήκες της σημερινής εποχής, με κτίρια υψηλής αισθητικής αξίας, τα οποία θα αποτελούν ταυτόχρονα και τοπόσημα. Σ’ αυτή την προσπάθεια, συμβάλλει καθοριστικά η μελέτη της Δ.Ε.Θ. – Helexpo, στην οποία προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ότι τα 17 περίπτερα του σημερινού εκθεσιακού κέντρου θα αντικατασταθούν με μονοψήφιο αριθμό περιπτέρων (με διατήρηση του Παλέ Ντε Σπορ, του Πύργου του Ο.Τ.Ε., του κτιρίου του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και της Πύλης του Τόξου στην πλευρά της Χ.Α.Ν.Θ.). Τα περίπτερα, τα οποία θα διαθέτουν βιοκλιματικά χαρακτηριστικά, με τις ενεργειακές ανάγκες του νέου εκθεσιακού κέντρου να είναι πολύ μειωμένες, σε σχέση με τις σημερινές. Εξάλλου, εξαιρετικά σημαντικό είναι το γεγονός ότι η ανάπλαση της Δ.Ε.Θ. θα αφήσει στην πόλη μία σημαντική… “προίκα”, δηλαδή ένα μεγάλο, ανοιχτό στους πολίτες πάρκο, έκτασης μεγαλύτερης των 50 στρεμμάτων, δηλαδή έναν “πνεύμονα” στην καρδιά της πόλης. Σε λίγα χρόνια, τόσο οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης, όσο και οι επισκέπτες, θα απολαμβάνουν ένα σύγχρονο εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο και η πόλη θα έχει ένα νέο τοπόσημο.


ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ
Είστε ικανοποιημένος με τα μεγάλα έργα που υλοποιήθηκαν τα τελευταία 30 χρόνια στην πόλη; Αν όχι γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;


Ασφαλώς και δεν είμαι ικανοποιημένος, όπως πιστεύω ότι κανένας κάτοικος της Θεσσαλονίκης δεν είναι, δεν μπορεί να είναι, ευχαριστημένος. Στη Θεσσαλονίκη έγιναν πολύ λίγα πράγματα τα τελευταία 30 χρόνια και είναι αλήθεια ότι το βάρος στην υλοποίηση έργων είχε δοθεί στην Αθήνα, ενδεχομένως και λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων. Τώρα πια ήρθε η ώρα της Θεσσαλονίκης, ήρθε η ώρα οι Θεσσαλονικείς να δουν να υλοποιούνται και να ολοκληρώνονται σημαντικά έργα υποδομής. Έργα εμβληματικά, τα οποία θα μεταμορφώσουν την πόλη και θα αναβαθμίσουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων της, όπως είναι, ενδεικτικά, το FlyOver, το Μετρό, η ενοποίηση του παραλιακού μετώπου, η ανάπλαση της Δ.Ε.Θ., η μετατροπή του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά σε Μητροπολιτικό Πάρκο. Και είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια το Υπουργείο Υποδομών ασχολήθηκε με τη Θεσσαλονίκη, συνεργάστηκε με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και με όλους τους αρμόδιους και εμπλεκόμενους φορείς και σε χρόνους ρεκόρ λύθηκαν χρόνια προβλήματα, “έτρεξαν” διαγωνισμοί, δρομολογήθηκαν νέα, μεγάλα έργα για την περιοχή, έργα με αναπτυξιακό πρόσημο. Και αυτά τα έργα πιστεύω θα τα δούμε σύντομα να κατασκευάζονται και να ολοκληρώνονται.


Πιστεύετε ότι απαιτούνται πρόσθετα “τοπόσημα” στην πόλη, ώστε να καταστεί η Θεσσαλονίκη ιδιαίτερα θελκτικός προορισμός για εγχώριους και διεθνείς επισκέπτες;


Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, έχουμε δρομολογήσει τις διαδικασίες για τη δημιουργία του μεγαλύτερου έργου στην ιστορία της περιοχής, το έργο που θα αλλάξει δια παντός όλα όσα γνωρίζαμε για τη Θεσσαλονίκη και ευρύτερα την Κεντρική Μακεδονία. Πρόκειται για την ενοποίηση, ανάπλαση και ανάδειξη του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, σε μήκος 40 χιλιομέτρων από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι, ένα έργο που θα δώσει τεράστια αναπτυξιακή ώθηση στη Βόρεια Ελλάδα.
Η Θεσσαλονίκη με το νέο παραλιακό μέτωπο θα στρέψει το βλέμμα της στη θάλασσα, θα διαθέτει συνεχή παράκτια ζώνη αναψυχής και περιπάτου δίπλα στη θάλασσα, συνεχή ποδηλατόδρομο, νέα τοπόσημα, νέους ελεύθερους χώρους, σε μήκος 40 χιλιομέτρων, ενώ περισσότερα από 1.000 στρέμματα κοινόχρηστου, ρυθμισμένου πολεοδομικά δημόσιου χώρου, πρόκειται να αποδοθούν στους κατοίκους και τους επισκέπτες της.


Τα βήματα για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου προχωρούν με ικανοποιητικό βαθμό, καθώς μετά από τις επίπονες και χρονοβόρες διαδικασίες που “έτρεξαν” από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, καταφέραμε να βρισκόμαστε σήμερα σε αναμονή της έκδοσης Προεδρικού Διατάγματος, ώστε να περάσουμε στην υλοποίηση. Σε συνεργασία με τους επτά δήμους στους οποίους ανήκουν διοικητικά οι εκτάσεις του παραλιακού μετώπου (Δέλτα, Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Πυλαίας – Χορτιάτη, Θέρμης, Θερμαϊκού), θα “τρέξουμε” διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς, ώστε στη συνέχεια να περάσουμε στη δημοπράτηση των έργων.
Με την ολοκλήρωση της ενοποίησης και ανάπλασης του παραλιακού μετώπου, οι Θεσσαλονικείς θα δουν την πόλη τους να αλλάζει, να ομορφαίνει, να αναβαθμίζεται, να “αναπνέει”, να στρέφει το βλέμμα της στη θάλασσα, θα δουν το βιοτικό τους επίπεδο να βελτιώνεται, θα δουν αλυσιδωτά εισροή χρημάτων, τόσο από την κατασκευή των έργων, όσο και από την προσέλκυση επισκεπτών, θα δουν την πόλη τους να αποκτά ισχυρό brand name.


Ασφαλώς με το αναπτυξιακό αυτό έργο θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας, ήδη από την κατασκευή του, και πολύ περισσότερο με την ολοκλήρωσή του, καθώς θα προσελκύσει επισκέπτες και τουριστικά έσοδα.


Το έργο, στο σύνολό του, μπορεί να έχει ολοκληρωθεί το 2030, με ενδεικτικό προϋπολογισμό 500 εκ. ευρώ, για τα οποία υπάρχουν διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία.


Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Η επιχειρηματικότητα στη Θεσ-σαλονίκη πριν 30 – 40 χρόνια ήταν σε υψηλό επίπεδο. Έσφυζε από εργοστάσια και επιχειρήσεις που πρόσφεραν χιλιάδες θέσεις εργασίας, διέθετε πολλούς μεγάλους επιχειρηματίες και ισχυρή οικονομία. Στις μέρες μας οι νέοι καταφεύγουν για την επιτυχία τους στην Αθήνα ή στο εξωτερικό.
Θα πρέπει να αποδεχτούμε αυτή την κατάσταση ως σύγχρονο και φυσιολογικό φαινόμενο ή πιστεύετε ότι οι φορείς της πόλης με τη βοήθεια της πολιτείας μπορούν να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις αλλαγής αυτών των συνθηκών;


Το πρόβλημα της φυγής των νέων στο εξωτερικό δεν αφορούσε μόνο τη Θεσσαλονίκη, αλλά ευρύτερα την Ελλάδα. Χρησιμοποιώ παρατατικό, διότι η “αιμορραγία” της πατρίδας μας, το brain drain, μετά τη μείωση της ανεργίας, την αύξηση των μισθών, αλλά και τα μέτρα που λαμβάνονται για να βοηθηθούν οι νέοι στο στεγαστικό, φαίνεται ότι περνά σημαντική μείωση. Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι νέοι της πατρίδας μας έπαψαν να φεύγουν στο εξωτερικό. Ειδικά η Θεσσαλονίκη, φαίνεται ότι μετατρέπεται σε πόλο τεχνολογίας και καινοτομίας. Αυτό δείχνει η εγκατάσταση διεθνών εταιρειών – κολοσσών όπως η Pfizer, η Deloitte, αυτό δείχνουν οι αναπτυξιακοί φορείς που διαθέτει η πόλη, όπως είναι το Ε.Κ.Ε.Τ.Α. και η ΤΕΧΝΟΠΟΛΗ, αυτό δείχνει, πολύ περισσότερο, η δρομολόγηση του ThessIntec, το οποίο θα αποτελέσει πόλο έλξης επιχειρήσεων και εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην καινοτομία και στις νέες τεχνολογίες.


Η μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε πόλο τεχνολογίας και καινοτομίας όχι μόνο βάζει φρένο στο brain drain και κρατά τους νέους στον τόπο τους, αλλά δείχνει και τον δρόμο της επιστροφής στην πατρίδα σε πολλά λαμπρά μυαλά που έφυγαν στο παρελθόν. Διότι η πληθώρα καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας, μπορεί να τους παρακινήσει να επιστρέψουν. Επομένως χρειάζεται να επιμείνουμε στα κίνητρα εγκατάστασης σημαντικών επιχειρήσεων στη Θεσσαλονίκη.



Μεγάλοι
Χορηγοί

Μεγάλοι
Χορηγοί