Όλα τα προβλήματα συνδέονται με την έλλειψη μητροπολιτικής διοίκησης

Όλα τα προβλήματα συνδέονται με την έλλειψη μητροπολιτικής διοίκησης

Χρόνος Ανάγνωσης: 16'
24 Οκτ 2023
Όλα τα προβλήματα συνδέονται με την έλλειψη μητροπολιτικής διοίκησης
Χρόνος Ανάγνωσης: 16'

Πιστεύω ότι σε πολλά από τα ερωτήματα που θέτετε, οι λύσεις θα ήταν –τουλάχιστον ευχερέστερα– εφικτές αν υπήρχε ευέλικτη Μητροπολιτική Διακυβέρνηση (Μ.Δ.) ως απόρροια σύμπραξης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (Π.Κ.Μ.) και των δήμων του πολεοδομικού συγκροτήματος. Αλλά ας τις απαντήσουμε τις ερωτήσεις μεμονωμένα.


ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ
Αποτελώντας μια ουσιαστική περιουσία της Θεσσαλονίκης, πιστεύετε ότι αξιοποιείται πλήρως και προς όφελος της πόλης;Αποτελώντας μια ουσιαστική περιουσία της Θεσσαλονίκης, πιστεύετε ότι αξιοποιείται πλήρως και προς όφελος της πόλης;


Όχι, δεν αξιοποιείται πλήρως και αυτό παρά την εγγύτητα της Θεσσαλονίκης με τις αγορές της κεντρικής Ευρώπης (500 χλμ μικρότερη απόσταση σε σύγκριση με τον Πειραιά) και το ενδεχόμενο κάποτε στο μέλλον να διασυνδεθεί για μεταφορά εμπορευμάτων ο Αξιός με τον Δούναβη.

Τι προτείνετε για την καλύτερη αξιοποίησή του ώστε να συμβάλει σημαντικά στον εκσυγχρονισμό και την πρόοδο της Θεσσαλονίκης;


Προτείνω στρατηγική συμμαχία με φορέα ανάλογης ισχύος, όπως η Cosco και άμεση σύνδεση με σιδηρόδρομο σύγχρονων προδιαγραφών.


Πώς μπορεί να ισχυροποιηθεί και ο Επιβατικός Σταθμός, ώστε η πόλη να προσελκύει και επισκέπτες που επιθυμούν να ταξιδέψουν σε προορισμούς του Αιγαίου;


Πιστεύω θα βοηθούσε η σύμπραξη με φορείς που θα είχαν το κίνητρο να επιδιώκουν την ανάδειξη τουριστικών στόχων στα παράλια της Μακεδονίας και της Θράκης και στα νησιά του Β. Αιγαίου. Σήμερα τέτοιοι προορισμοί στις περιοχές αυτές είναι ανύπαρκτοι στους σχεδιασμούς των μεγάλων εταιρειών αναψυχής, ταξιδιών και τουρισμού όπως η TUI, η Trip.com και η Booking holdings. Στόχος θα πρέπει να είναι η παραμονή επισκεπτών για λίγες μέρες στη Θεσσαλονίκη για την ακτοπλοϊκή μετάβαση στον τελικό προορισμό τους.


ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ
Ως ένα μόνιμο πρόβλημα του κέντρου της πόλης, πιστεύετε μπορεί να το λύσει μόνη της η πόλη ή χρειάζεται τη σημαντική συμβολή και βοήθεια της κυβέρνησης;


Η αυτονομία πιστεύω θα ήταν εφικτή στην επίλυση του πολύπαθου προβλήματος, εάν υπήρχε μια ισχυρή μητροπολιτική διακυβέρνηση!

Πιστεύετε ότι για μια ολοκληρωτική λύση χρειάζονται μεμονωμένες παρεμβάσεις ή μια σύνθετη λύση με τομές, με μετρό, με τραμ, αστυνόμευση των κεντρικών αρτηριών με κάμερες, με περιφερειακά parkings στις θέσεις μετεπιβίβασης του κοινού και λιγότερα λεωφορεία που ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα; Τι προτείνετε;


Το 2010 εκπονήθηκε από Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, στην οποία συμμετείχα κι εγώ, ένα Γενικό Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών Μεταφορών (Master Plan) της Θεσσαλονίκης, (http://portal.tee.gr/portal/page/portal/teetkm/MASTER_PLAN/ekthesi_epitropis_diamorfwsis.pdf).
Λόγω της οικονομικής κρίσης, η υλοποίησή του δεν προχώρησε. Πρόσφατα ανακοινώθηκε η υλοποίηση του εναέριου αυτοκινητοδρόμου (ο FlyOver που δεν περιλαμβάνονταν σε εκείνο το master plan), που θα κατασκευαστεί στην Ανατολική Περιφερειακή Οδό. Απαιτείται η τάχιστη επικαιροποίηση του Master Plan, που να περιλαμβάνει τη συνεκτίμηση των συνθηκών που συνεπάγονται η ολοκλήρωση (μετά από 12ετή καθυστέρηση) του μετρό και η μετά από (τουλάχιστον) μια δεκαετία ύπαρξη του FlyOver. Μια ισχυρή μητροπολιτική διακυβέρνηση θα πρέπει να κληθεί να υλοποιήσει το επικαιροποιημένο Master Plan.


Τι προτείνετε για το θέμα στάθμευσης των αυτοκινήτων στο κέντρο και στις γειτονιές, ώστε να προκύψει μια ουσιαστική βελτίωση στο πρόβλημα της στάθμευσης αυτοκινήτων στις κεντρικές αρτηρίες;


Προτείνω την κατά το δυνατόν αύξηση του ποσοστού πεζοδρομημένων οδών στο ιστορικό κέντρο, απαγόρευση κίνησης Ι.Χ. στη Μητροπόλεως, που να χρησιμοποιείται αμφίδρομα και αποκλειστικά από λεωφορεία, ταξί. Να ερευνηθεί αν για συγκεκριμένες μόνο ώρες, πολύ αργά τη νύχτα ή νωρίς το πρωί, να επιτρέπονται οχήματα τροφοδοσίας.
Προτείνω επίσης ελαχιστοποίηση λοιπών λεωφορείων που θα εισέρχονται στο κέντρο μετά την έναρξη λειτουργίας του μετρό, τάχιστη δημιουργία χώρων στάθμευσης με λογική Park and Ride στις παρυφές της πόλης εγγύς των σταθμών του μετρό και παροχή κινήτρων για την κατασκευή γκαράζ στο κέντρο της πόλης με προνομιακούς όρους για τους μόνιμους κατοίκους.

Η Δ.Ε.Θ.
Με τις επιτυχημένες εξειδικευμένες εκθέσεις της, έδινε πάντοτε ζωντάνια στην πόλη, έφερνε κόσμο από όλη την Ελλάδα και κινητοποιούσε την οικονομία της πόλης!

Πιστεύετε ότι η θέση της στο κέντρο της πόλης, ήταν ένας σημαντικός παράγοντας της μεγάλης επισκεψιμότητας και της επιτυχίας των εκθέσεων;

Ναι, εφόσον μιλάμε για επί μέρους εξειδικευμένες εκθέσεις, που ενδυναμώνουν το κέντρο της πόλης. Η θέση στο κέντρο δυσχεραίνει τη ζωή στην πόλη μόνο όταν διοργανώνεται η Διεθνής Έκθεση του Σεπτεμβρίου με προβεβλημένες εκθεσιακές δραστηριότητες, που προσελκύουν σημαντικούς εκθέτες από όλες τις ηπείρους. Ως προς το τελευταίο ιδιαίτερα αρνητική είναι και η ταύτιση της Διεθνούς Έκθεσης με πασαρέλα αντιπαράθεσης απόψεων κυβέρνησης και αντιπολιτευόμενων κομμάτων και οπαδών!
Ποιο άλλο ισχυρότερο ανταγωνιστικό κίνητρο προτείνετε για τη Δ.Ε.Θ., ώστε οι διοργανώσεις εκθέσεων και συνεδρίων να προκαλούν μεγάλη επισκεψιμότητα και να είναι σίγουρη η επιτυχία τους;
Πιστεύω ότι η ευκολότερη σύνδεση της έκθεσης με το αεροδρόμιο, με την επέκταση του μετρό μέχρι αυτό, θα δημιουργήσει ένα πρόσθετο κίνητρο επισκεψιμότητας για αυτήν!


ΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
Για τη Θεσσαλονίκη είναι ίσως ο σημαντικότερος παράγοντας οικονομικής ευρωστίας και κοινωνικής διάκρισης της πόλης, με τους χιλιάδες φοιτητές από όλη την Ελλάδα, που τη βιώνουν, τη γνωρίζουν αρκετά χρόνια και την αγαπούν σαν δική τους πόλη.
Τι κυρίως πιστεύετε ότι χρειάζεται, ώστε οι εγκαταστάσεις και η λειτουργία τους να είναι εφάμιλλες των ανεπτυγμένων ευρωπαϊκών πανεπιστημίων;

  • εξωραϊσμό των κτιρίων και των αιθουσών;
  • προστασία και αστυνόμευση των χώρων τους, ώστε να μην ελέγχονται ή να λεηλατούνται από εξωπανεπιστημιακά συμφέροντα;
  • οι κακές συνθήκες διαβίωσης φοιτητών στις φοιτητικές εστίες και στη δωρεάν σίτιση φοιτητών, πιστεύετε ότι επηρεάζουν τη γενικότερη αδιαφορία των φοιτητών απέναντι στα πανεπιστημιακά κτίρια;


Πιστεύω στην ανάγκη εξωραϊσμού των κτιρίων και των αιθουσών με εξασφάλιση συνδυασμού χρηματοδότησης από τον προϋπολογισμό, από ίδιους πόρους και από χορηγίες από εταιρείες και αποφοίτους (με αντάλλαγμα π.χ. ονοματοδοσία αιθουσών κτλ.).
Απαιτείται ο περιορισμός πρόσβασης στις εγκαταστάσεις μόνο σε πιστοποιημένα άτομα, με αυστηρή εφαρμογή των νόμων και αποτελεσματική Πανεπιστημιακή Αστυνομία στα πανεπιστήμια.
Σίγουρα χρειάζεται και η βελτίωση των συνθηκών που αναφέρετε, αλλά δεν πιστεύω ότι αυτό γίνεται αιτία να αδιαφορούν οι φοιτητές για τα πανεπιστημιακά κτίρια.

Έχετε να προτείνετε κάποια λύση για την αντιμετώπιση αυτών των άσχημων φαινομένων που γνωρίζουν τα πανεπιστήμια της πόλης μας;


Πέραν των όσων ανέφερα παραπάνω, χρειάζεται αυστηρή εφαρμογή εσωτερικού κανονισμού με επιβολή πειθαρχικών κυρώσεων σε παραβάτες. Σε κάθε περίπτωση είναι αναγκαία η κατοχύρωση της υποχρέωσης κάλυψης των δαπανών για την αποκατάσταση ζημιών της δημόσιας περιουσίας, από αυτούς που την προκάλεσαν.


Πώς πιστεύετε μπορεί να επιτευχθεί η διασύνδεση των πανεπιστημίων με την επιχειρηματικότητα και τον παραγωγικό ιστό της πόλης;


Θα καταθέσω τέσσερις προτάσεις για αυτό το θέμα:
Καθιέρωση συμβουλευτικών projects προπτυχιακών φοιτητών σε επιχειρήσεις –με βαθμολόγηση τόσο από κάποιον πανεπιστημιακό, όσο και από εκπρόσωπο της επιχείρησης.
Εκπόνηση βιομηχανικών διδακτορικών με συνεπίβλεψη τόσο από τον αρμόδιο καθηγητή, όσο και από στέλεχος της συνεργαζόμενης βιομηχανίας.
Προώθηση της ίδρυσης επωνύμων εδρών στις σχολές με χρηματοδότηση από τον παραγωγικό ιστό.
Νομοθετική ρύθμιση για πλειοψηφία των εξωτερικών μελών στα συμβούλια διοίκησης των ιδρυμάτων, με σοβαρό ποσοστό μελών που να εκπροσωπούν τον παραγωγικό ιστό.


ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ
Είστε ικανοποιημένος με τα μεγάλα έργα που υλοποιήθηκαν τα τελευταία 30 χρόνια στην πόλη; Αν όχι γιατί πιστεύετε συμβαίνει αυτό;
Τι πιστεύετε πρέπει να γίνει, ώστε να υλοποιούνται απρόσκοπτα και πιο σύντομα οι αποφάσεις για τα αναγκαία έργα στην πόλη;
Πιστεύετε ότι ως μητροπολιτικός δήμος τουλάχιστον για τα ειδικά θέματα που αφορούν στο σύνολο του πολεοδομικού συγκροτήματος της πόλης, θα διευκόλυνε τις διαδικασίες και την υλοποίηση μεγάλων έργων;


Δεν είμαι καθόλου ικανοποιημένος και πιστεύω ότι αυτά προκύπτουν από τη μη ύπαρξη μητροπολιτικής διακυβέρνησης, για αυτό και προτείνω σύντομα να καθιερωθεί στην πόλη μας, έστω και μόνο για τα σημαντικά θέματα που την ταλαιπωρούν!


Η ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Η Θεσσαλονίκη έχει μεγάλη ιστορία με ενδιαφέρουσες αρχαιότητες και βυζαντινές εκκλησίες, που απαιτούν ιδιαίτερη συντήρηση και προβολή ώστε να προκαλούν μεγάλη επισκεψιμότητα και οικονομικά οφέλη, για την κάλυψη των εξόδων τους.

Πιστεύετε ότι χρειάζονται κάποια έργα ή εργασίες από εγχώριους ή ξένους ειδικούς επαγγελματίες, για την ιδιαίτερη ανάδειξη και προβολή αυτών των θεμάτων;


Κύριο χαρακτηριστικό της Θεσσαλονίκης είναι η πολυπολιτισμικότητα. Είναι σημαντική επί του προκειμένου η παρουσία των Εβραίων και ουσιώδης η οθωμανική περίοδος.
Προτείνω να γίνει μια σοβαρή καταγραφή διαφόρων προκαθορισμένων περιπάτων που να γνωστοποιούνται στους επισκέπτες, ιδιαίτερα αυτούς που αποβιβάζονται από κρουαζιερόπλοια.

Πιστεύετε ότι απαιτούνται πρόσθετα αξιοθέατα στην πόλη, ώστε να καταστεί η Θεσσαλονίκη ιδιαίτερα θελκτικός προορισμός για εγχώριους και διεθνείς επισκέπτες; Έχετε να προσθέσετε κάποια ιδέα, που θα ωφελήσει τη Θεσσαλονίκη σε ότι αφορά την τουριστική της ανάπτυξη;


Δεν έχω στο μυαλό μου για να προτείνω άλλα αξιοθέατα, αλλά είμαι σίγουρος ότι πολύ θα βοηθούσε η πραγματική ανάπλαση του θαλάσσιου μετώπου της Θεσσαλονίκης ως πρόσθετου “μαγνήτη” για επισκέπτες.
Πιστεύω δε ότι η τουριστική της ανάπτυξη θα προκύψει και από την ανάδειξη άλλων γειτονικών τουριστικών περιοχών, όπως είναι τα νησιά και τα παράλια της Χαλκιδικής και της Β. Ελλάδας. Θα πρέπει επίσης να αναδειχθούν οι γύρω περιοχές για πεζοπορία ή/και ορειβασία (ειδικά στον Όλυμπο), στόχοι ιστορικού, θρησκευτικού και “ιατρικού” τουρισμού κτλ.
Μια αναλυτική καταγραφή τους, θα βοηθούσε πιστεύω στην αύξηση της τουριστικής επισκεψιμότητας της πόλης.


Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Η Θεσσαλονίκη πριν 30 – 40 χρόνια έσφυζε από εργοστάσια και επιχειρήσεις, που πρόσφεραν χιλιάδες θέσεις εργασίας, διέθετε πολλούς μεγάλους επιχειρηματίες και ισχυρή οικονομία. Στις μέρες μας οι νέοι καταφεύγουν για την επιτυχία τους στην Αθήνα ή στο εξωτερικό.
Θα πρέπει να αποδεχτούμε αυτή την κατάσταση ως σύγχρονο και φυσιολογικό φαινόμενο ή πιστεύετε ότι οι φορείς της πόλης με τη βοήθεια της πολιτείας, μπορούν να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις αλλαγής αυτών των συνθηκών;
Πιστεύετε ότι η Θεσσαλονίκη χρειάζεται να γίνει ένα ακόμη ισχυρό βιομηχανικό κέντρο της χώρας, ώστε να μη συγκεντρώνονται όλα στην Αθήνα; Έχετε να προτείνετε κάποιο τρόπο για αλλαγή αυτής της κατάστασης;
Τι προτείνετε για τη βελτίωση του οικοσυστήματος καινοτομίας που λειτουργεί και αναπτύσσεται στη Θεσσαλονίκη;


Αποφασιστικής σημασίας θα είναι η υλοποίηση και λειτουργία του Thess INTEC (https://www.thessintec.eu). Η συνεγκατάσταση ιδιαίτερα ενεργών ερευνητικών ομάδων από τα τρία πανεπιστήμια της πόλης με μονάδες έρευνας και ανάπτυξης επιχειρήσεων από την Ελλάδα και το εξωτερικό θα οδηγήσει σε εκτόξευση του σχεδιασμού νέων προϊόντων και διεργασιών και στην ταχύτερη ίδρυση ακαδημαϊκών εταιρειών – τεχνοβλαστών. Ήδη υπάρχει βελτίωση του κλίματος, με την απόφαση πχ της Cisco και της Pfizer να εγκατασταθούν στη Θεσσαλονίκη. Το Thess INTEC θα επιταχύνει την επιστροφή Ελλήνων του εξωτερικού στη χώρα και ειδικά στη Θεσσαλονίκη.


H ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΥΚΛΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Η διαχείριση των απορριμμάτων στη Θεσσαλονίκη είναι ανεπαρκής και καταλήγουν σε χώρους ταφής πάνω από το 80% των σκουπιδιών. Και αυτό σε μια περίοδο που οι ανεπτυγμένες χώρες κάνουν άλματα για την υλοποίηση της κυκλικής οικονομίας, περιορίζοντας το ποσοστό ταφής κάτω του 10%. Ειδικά για τα απόβλητα επιχειρήσεων στη Δυτική Θεσσαλονίκη μπορεί να εφαρμοστεί η “βιομηχανική συμβίωση” όπου τα απόβλητα της μιας επιχείρησης μπορούν να αξιοποιηθούν στην παραγωγική διαδικασία των άλλων γειτονικών επιχειρήσεων.
Πού πιστεύετε αποδίδεται η ανεπάρκεια, στον τρόπο που αντιμετωπίζεται στην πόλη μας το θέμα των αστικών στερεών αποβλήτων; Ποιος πρέπει να αναλάβει την πρωτοβουλία για να εφαρμοσθούν οι αρχές της κυκλικής οικονομίας και στη Βιομηχανική Περιοχή της Θεσσαλονίκης; Έχετε να προτείνετε κάποια ιδέα για αυτό το θέμα;


Όλα τα προβλήματα συνδέονται με την έλλειψη μητροπολιτικής διοίκησης. Βασικό παράγοντα για την υλοποίηση της κυκλικής οικονομίας μπορεί να αποτελέσει η Ελληνική Εταιρεία Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Ε.Ε.Δ.Σ.Α., https://eedsa.gr/site/), που πρόσφατα αποφάσισε τη συγκρότηση της Επιτροπής Βορείου Ελλάδος (Ε.Β.Ε.). Η τελευταία είναι σε θέση, μέσω του Δ.Σ. της Ε.Ε.Δ.Σ.Α., να κάνει τεκμηριωμένες προτάσεις για την εφαρμογή των αρχών της κυκλικής οικονομίας στο πολεοδομικό συγκρότημα και ειδικότερα στη Βιομηχανική Περιοχή της Θεσσαλονίκης.


H ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ
Η πολυιδιοκτησία στα κτίρια, που αφορά όλη τη χώρα, είναι σήμερα ένα σημαντικό εμπόδιο στη συντήρηση και βελτίωση των όψεων, αλλά και στην ανάπλαση των πολυκατοικιών των πόλεων και δημιουργεί το φαινόμενο των πολλών κενών απαξιωμένων διαμερισμάτων και των διαρκών αναγκών για νέα κτίρια.
Η Θεσσαλονίκη ως φοιτητούπολη έχει περισσότερες ανάγκες στέγασης και ίσως από αυτή να ξεκινήσουν οι νομικές λύσεις του προβλήματος. Τι θα προτείνατε;


Θα απαιτηθεί συνδυασμός διατύπωσης συναφών πολεοδομικών / χωροταξικών κανόνων, εξασφάλιση της πιστής εφαρμογής τους και μέριμνα για την ύπαρξη κινήτρων ώστε οι εμπλεκόμενοι να προσαρμοσθούν στους κανόνες αυτούς.



Μεγάλοι
Χορηγοί

Μεγάλοι
Χορηγοί