Μαγκριώτης Γιάννης / Πολιτικός αναλυτής, πρώην υπουργός των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και βουλευτής στην Α' Θεσσαλονίκης
Βιώσιμη πόλη σημαίνει συνεκτική πόλη, ανθεκτική πόλη, ψηφιακή πόλη, ελκυστική πόλη
Χρόνος Ανάγνωσης: 11'

ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ
Ως μια ουσιαστική περιουσία της Θεσσαλονίκης, πιστεύετε ότι αξιοποιείται πλήρως και προς όφελος της πόλης;
Τι προτείνετε για την καλύτερη αξιοποίησή του ώστε να συμβάλλει σημαντικά στον εκσυγχρονισμό και στην πρόοδο της Θεσσαλονίκης;


Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ήταν πάντοτε και παραμένει, η βασική αναπτυξιακή υποδομή της πόλης και της ευρύτερης περιοχής.

Με μεγάλη καθυστέρηση και παλινωδίες ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός της παραχώρησής του. Αυτό που χρειάζεται είναι η έγκαιρη υλοποίηση από τον επενδυτή των υποδομών, που περιλαμβάνονται στη σύμβαση παραχώρησης και η υλοποίηση των δεσμεύσεων των κυβερνήσεων για την οδική και σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα με το εθνικό και διεθνές οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.

Απαιτείται επιτέλους η δημιουργία του μεγάλου κέντρου Logistic στο στρατόπεδο Γκόνου. Δυστυχώς οι καθυστερήσεις από όλες τις πλευρές συνεχίζονται και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης χάνει ευκαιρίες, όπως και η οικονομία της ευρύτερης περιοχής, τις οποίες ήδη έχει αρχίσει και καλύπτει το λιμάνι του Πειραιά.

Η επιβατική κίνηση μπορεί και πρέπει να ενισχυθεί, να ξέρουμε όμως ότι δεν μπορεί να έχουμε θεαματικά αποτελέσματα, λόγω ανταγωνισμού, από τα λιμάνια της Αττικής κυρίως. Είναι θέμα βελτίωσης των υποδομών, κυρίως για την κρουαζιέρα, θέμα που αφορά και τους άλλους φορείς της πόλης.

ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ
Ως ένα μόνιμο πρόβλημα του κέντρου της πόλης, πιστεύετε ότι μπορεί να το λύσει μόνη της η πόλη ή χρειάζεται τη σημαντική συμβολή και βοήθεια της κυβέρνησης; Πιστεύετε ότι για μια ολοκληρωτική λύση χρειάζονται μεμονωμένες παρεμβάσεις ή μια σύνθετη λύση με τομές, με μετρό, με τραμ, αστυνόμευση των κεντρικών αρτηριών με κάμερες, με περιφερειακά πάρκινγκ στις θέσεις μετεπιβίβασης του κοινού και λίγα λεωφορεία διότι ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα;

Έχετε κάποια ιδέα να προτείνετε;


Το πρόβλημα είναι μεγάλο, ίσως το πιο μεγάλο πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, απαιτεί σχεδιασμό και συνεργασία των τοπικών φορέων και της κυβέρνησης.

Η Θεσσαλονίκη έχει ολοκληρωμένο master plan συγκοινωνιακών υποδομών, που διαμορφώθηκε την περίοδο 2010 – 2011, από τους αρμόδιους δημόσιους φορείς του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με τον συντονισμό έγκριτων επιστημόνων του Α.Π.Θ., τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση με την ευθύνη του Τ.Ε.Ε. / Τ.Κ.Μ. και έγινε καθολικά αποδεκτό. Το συνολικό του ύψος ήταν 8,5 δις ευρώ, τα 4,5 δις ευρώ ήταν διασφαλισμένα από το Δ’ Ε.Σ.Π.Α., με πρόβλεψη τα υπόλοιπα να δεσμευτούν από το επόμενο Ε.Σ.Π.Α. Χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης ήταν το 2020. Σ’ αυτό περιλαμβάνονταν το δίκτυο του μετρό, με τις επεκτάσεις του δυτικά και στο αεροδρόμιο, η αναμόρφωση του Ο.Α.Σ.Θ., οι περιφερειακές γραμμές του τραμ, που μαζί με τον Ο.Α.Σ.Θ., θα λειτουργούσαν συμπληρωματικά του δικτύου του μετρό, η μικρή υποθαλάσσια, το FlyOver, η ζεύξη του Π.Α.Θ.Ε. από την περιοχή της Χαλάστρας, μέχρι το Αγγελοχώρι, και πολλά άλλα έργα, όπως οι κόμβοι στην εσωτερική περιφερειακή. Τότε, η κατασκευή της κεντρικής γραμμής του μετρό ήταν σε ουσιαστική αναστολή (η κατασκευή της), λόγω μεγάλων λαθών στην περίοδο της μελέτης και της δημοπράτησής της. Το master plan είναι σε ισχύ, όμως όσα έργα κατασκευάζονται σήμερα, όπως η γραμμή του μετρό προς Καλαμαριά και οι ανισόπεδοι κόμβοι, δημοπρατήθηκαν το 2011. Το δε FlyOver, που ήταν έτοιμο για δημοπράτηση και με κοινοτικούς πόρους, κρίθηκε ως ασύμφορο έργο, για να εξαγγελθεί στη Δ.Ε.Θ. του 2019 από τον πρωθυπουργό, αλλά ως ιδιωτικό έργο τώρα.

Τα πάρκινγκ πρέπει να κατασκευαστούν στους τερματικούς του μετρό και κοντά στους σταθμούς, αλλά εκτός του ιστορικού κέντρου Θεσσαλονίκης.
Ο συγκοινωνιακός σχεδιασμός της Θεσσαλονίκης, όπως ισχύει σε όλες τις σύγχρονες πόλεις, προβλέπουν τη δραματική μείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στο κέντρο των πόλεων.

Ο μισοδιαλυμένος Ο.Α.Σ.Θ. ταλαιπωρεί τη Θεσσαλονίκη και έχει χρόνο ζωής μέχρι το τέλος του 2023. Η κυβέρνηση πρέπει να δώσει επιτέλους αναγκαία θεσμική λύση!
Υπάρχουν όμως και ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν, κυρίως όμως πρέπει να εφαρμοστεί ο Κοινοτικός Κανονισμός 1370/2008, που επιβάλλει διεθνείς διαγωνισμούς για την ανάθεση του συγκοινωνιακού έργου. Πιστεύω ότι θα φέρει ποιοτικές συγκοινωνιακές υπηρεσίες στη Θεσσαλονίκη και περιορισμό της αδιαφάνειας και της σπατάλης του δημοσίου χρήματος.


Η Δ.Ε.Θ.
Με τις επιτυχημένες εξειδικευμένες εκθέσεις της έδινε πάντοτε ζωντάνια στην πόλη, έφερνε κόσμο απ’ όλη την Ελλάδα και κινητοποιούσε την οικονομία της!
Πιστεύετε ότι η θέση της στο κέντρο της πόλης, ήταν ένας σημαντικός παράγοντας της μεγάλης επισκεψιμότητας και της επιτυχίας των εκθέσεων;


Ποιο άλλο ισχυρότερο ανταγωνιστικό κίνητρο προτείνετε για τη Δ.Ε.Θ.. ώστε οι διοργανώσεις εκθέσεων και συνεδρίων να προκαλούν μεγάλη επισκεψιμότητα και να είναι σίγουρη η επιτυχία τους;
Η Δ.Ε.Θ. είχε σχεδιαστεί από τον Εμπράρ στον σημερινό χώρο, ο οποίος ήταν εκτός των ορίων της Θεσσαλονίκης. Η πόλη επεκτάθηκε τις επόμενες δεκαετίες και ενσωμάτωσε τον χώρο της Δ.Ε.Θ. Ο μεγάλος αυτός αναπτυξιακός πόλος της Θεσσαλονίκης έχασε τον δυναμισμό του, όταν δια νόμου το 1992, σε εφαρμογή κοινοτικής οδηγίας, έχασε την αποκλειστικότητα της διοργάνωσης εκθεσιακών δραστηριοτήτων.
Σήμερα, πάνω από το 80% του εκθεσιακού τζίρου πραγματοποιείται στην Αττική. Όποιες απόπειρες έγιναν για τον εκσυγχρονισμό της και τη συνεργασία με στρατηγικό διεθνή εταίρο, τη μεταφορά της εκτός της πόλης, ιδιαίτερα στο πλαίσιο και της διεκδίκησης της EXPO 2008, απέτυχαν κυρίως από τοπικές συντεχνιακές και φοβικές αντιδράσεις.
Σήμερα με τα 30 δις ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και μετά από 10 χαμένα χρόνια, η επιλογή είναι μονόδρομος, αρκεί οι φορείς της πόλης να πιστέψουν ότι, μπορούν να διεκδικήσουν αυτούς τους πόρους και να μην γκρινιάζουν χαμηλόφωνα για τα δις ευρώ των αναπτυξιακών υποδομών και των αναπλάσεων στην Αθήνα.


ΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
Για τη Θεσσαλονίκη είναι ίσως ο σημαντικότερος παράγοντας οικονομικής ευρωστίας και κοινωνικής διάκρισης της πόλης, με τους χιλιάδες φοιτητές από όλη την Ελλάδα, που τη βιώνουν, τη γνωρίζουν αρκετά χρόνια και την αγαπούν σαν δική τους πόλη.

Τι κυρίως πιστεύετε ότι χρειάζεται, ώστε οι εγκαταστάσεις και η λειτουργία τους να είναι εφάμιλλες των ανεπτυγμένων ευρωπαϊκών πανεπιστημίων;

  • εξωραϊσμό των κτιρίων και των αιθουσών;
  • προστασία και αστυνόμευση των χώρων τους, ώστε να μην ελέγχονται ή να λεηλατούνται από εξωπανεπιστημιακά συμφέροντα;

Έχετε να προτείνετε κάποια λύση για την αντιμετώπιση αυτών των άσχημων φαινομένων που γνωρίζουν τα πανεπιστήμια της πόλης μας;

Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα πιστεύω υπηρετεί κυρίως τη μετάδοση πληροφοριών και δευτερευόντως την κατανόηση του περιεχομένου της γνώσης ή την ανάπτυξη της γνώσης και των μεθόδων παραγωγής της.

Είναι ένα εκπαιδευτικό σύστημα χαμηλών προσδοκιών. Συνακόλουθο πρόβλημα είναι η αδυναμία ταύτισης της πλειοψηφίας των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας με τους υψηλούς στόχους και την ποιότητα, που πρέπει να υπηρετούν η εκπαίδευση και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Σ’ αυτό το διαρκές και αναπαραγόμενο “ρήγμα” εισχωρεί η παραβατικότητα μειοψηφικών εσωτερικών και εξωτερικών ομάδων.
Οι κυβερνήσεις διαχρονικά ασχολούνται με το δευτερογενές πρόβλημα, γιατί δεν μπορούν να δώσουν λύση στο βασικό, το οποίο απαιτεί μεσομακροπρόθεσμα έναν σχεδιασμό και μια συμφωνία των πολιτικών δυνάμεων και της ευρύτερης κοινωνίας. Μια δημόσια και προβεβλημένη συμφωνία μεταξύ των κομμάτων πιστεύω θα περιθωριοποιήσει και θα εξαφανίσει αυτό το φαινόμενο.
Χαμένοι είναι οι πολλοί, οι περισσότεροι νέοι, και φυσικά η χώρα, ειδικά σήμερα στην εποχή που η γνώση, η καινοτομία και η παραγωγή τους από ανθρώπους ολοκληρωμένους, είναι αναγκαία και ικανή συνθήκη, για να κάνουμε σταθερά βήματα μπροστά.
Απαιτούνται επίσης, η ενίσχυση της χρηματοδότησης, μεγαλύτερη αυτονομία, αξιολόγηση του έργου τους και ευέλικτη σύνδεση με τα ερευνητικά κέντρα και τις επιχειρήσεις. Επίσης απαιτείται η αύξηση των δημόσιων – κοινοτικών και ιδιωτικών πόρων χρηματοδότησης της εφαρμοσμένης έρευνας, για να μην μιλάμε μόνο για την οικονομία της γνώσης, την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια.

ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Η ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης που έχει μεγάλη ιστορία με ενδιαφέρουσες αρχαιότητες και βυζαντινές εκκλησίες, πρέπει να γίνει απαιτούμενη, ώστε να προκαλεί μεγάλη επισκεψιμότητα και οικονομικά οφέλη για την κάλυψη των εξόδων τους.
Πιστεύετε ότι χρειάζονται κάποια έργα ή εργασίες από εγχώριους ή ξένους ειδικούς επαγγελματίες; Απαιτούνται πρόσθετα αξιοθέατα στην πόλη για να γίνει ελκυστική;
Έχετε να προσθέσετε κάποια ιδέα, που θα ωφελήσει τη Θεσσαλονίκη σε ό,τι αφορά στην ανάπτυξή της;


Πιστεύω ότι χρειάζεται ένα πράσινο αύριο για τη Θεσσαλονίκη! Πράσινη πόλη σημαίνει βιώσιμη πόλη. Μόνο ως πλούσια ευρωπαϊκή πόλη μπορεί να γίνει η Θεσσαλονίκη βιώσιμη, όπως τη θέλουμε!
Βιώσιμη πόλη σημαίνει συνεκτική πόλη, ανθεκτική πόλη, ψηφιακή πόλη, ελκυστική πόλη.
Η διεθνής εμπειρία δείχνει πως όλα αυτά, με την υψηλή ποιότητα ζωής που εξασφαλίζουν, δημιουργούν τις προϋποθέσεις βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης καθώς προσελκύουν επενδύσεις στην πράσινη ψηφιακή οικονομία. Γι’ αυτό χρειάζονται πράσινες πολιτικές. Σε κάθε τομέα και σε όλες τις κλίμακες, στο αστικό περιβάλλον και στους εργασιακούς χώρους. Στη γειτονιά, στο πολεοδομικό συγκρότημα και στην περιφέρεια.

Επιτέλους, για πόσο ακόμη θα είναι η Θεσσαλονίκη η πόλη με το λιγότερο πράσινο στην Ευρώπη; Πόσες ακόμη καταδίκες θα δεχθεί η χώρα μας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, όπως η πρόσφατη για την αέρια ρύπανση της Θεσσαλονίκης στο κέντρο της Θεσσαλονίκης; Οι δημόσιοι χώροι στον αστικό ιστό πρέπει να επιβάλλεται με νόμους να εμπλουτίζονται με πυκνή φύτευση και πολλά δέντρα!
Η πόλη θα έχει μέλλον όταν αναπτύσσεται με ρυθμιστικό σχέδιο και όχι με τυχαίες επιλογές που εξυπηρετούν απλώς, κακώς εννοούμενα ιδιωτικά και κομματικά συμφέροντα
Το σημερινό Υφυπουργείο Εσωτερικών για θέματα Μακεδονίας – Θράκης, μας υποτιμά ως θεσμός, πρέπει να καταργηθεί.

Πρέπει να δημιουργηθεί ένα Υπουργείο Ανάπτυξης Μακεδονίας – Θράκης, το οποίο σε συνεργασία με τις τρεις περιφέρειες και τους δήμους να διαχειριστούν ενιαία τους πόρους. Αυτό αποτελεί μια ελπίδα, μια ανάσχεση της συνεχούς υποχώρησης της περιφέρειας, ειδικά της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Η καθοδική πορεία της Θεσσαλονίκης μπορεί και πρέπει να αναστραφεί. Αξιοποιώντας τη γεωγραφική της θέση, την ιστορία, τις παραγωγικές και επιστημονικές υποδομές και τον δυναμισμό των κατοίκων της μπορεί να διεκδικήσει και να πετύχει διακριτή θέση στον ευρωπαϊκό χάρτη.
Αλλά πρώτα απ’ όλα πρέπει η “πράσινη” Θεσσαλονίκη να γίνει υπόθεση των πολιτών, ώστε δημοτικές αρχές, πολιτικοί εκπρόσωποι, οικονομικοί παράγοντες, πνευματικές ηγεσίες να συστρατευθούν για να γίνει πράσινο το αύριο της Θεσσαλονίκης.

Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Πριν 30 – 40 χρόνια ήταν σε υψηλό επίπεδο. Έσφυζε από εργοστάσια και επιχειρήσεις που πρόσφεραν χιλιάδες θέσεις εργασίας, διέθετε πολλούς μεγάλους επιχειρηματίες και ισχυρή οικονομία. Στις μέρες μας οι νέοι καταφεύγουν για την επιτυχία τους στην Αθήνα ή στο εξωτερικό.
Θα πρέπει να αποδεχτούμε αυτήν την κατάσταση ως σύγχρονο και φυσιολογικό φαινόμενο ή πιστεύετε ότι οι φορείς της πόλης με τη βοήθεια της πολιτείας, μπορούν να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις αλλαγής αυτών των συνθηκών; Πιστεύετε ότι η Θεσσαλονίκη χρειάζεται να γίνει ένα ακόμη ισχυρό βιομηχανικό και επιχειρηματικό κέντρο της χώρας, ώστε να μη συγκεντρώνονται όλα στην Αθήνα;

Η Θεσσαλονίκη μπορεί! Έχει και το ανθρώπινο δυναμικό και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα. Η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία συνεχώς υποχωρούν σε σχέση με την Αττική, αλλά και άλλες Περιφέρειες της χώρας. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είχε παλαιότερα ισότιμο Α.Ε.Π. και κατά κεφαλήν εισόδημα με την Περιφέρεια Αττικής.

Σήμερα βρίσκεται στην 9η θέση ως Περιφέρεια, πιο πάνω μόνο από τις τρεις Περιφέρειες της Βόρειας Ελλάδας και διαθέτει το 42% του κατά κεφαλήν εισοδήματος των κατοίκων της Αττικής.
Με την ολοκλήρωση των επενδύσεων των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, αυτή η απόσταση θα γίνει τραγική και μη αντιστρέψιμη.

Έχετε να προτείνετε κάποιο τρόπο που μπορεί να επιτευχθεί αυτό, ώστε η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει πάλι ισχυρή επιχειρηματικότητα και να μην ψάχνουν οι νέοι δουλειά στην Αθήνα και στο εξωτερικό;


Σήμερα, και πολύ περισσότερο αύριο, μόνο μια σύγχρονη πόλη, που χαρακτηρίζεται από κοινωνική συνοχή, που μπορεί να προλάβει και να αντιμετωπίσει φυσικές καταστροφές και τεχνολογικούς κινδύνους, που διαθέτει πράσινες μεταφορές και επαρκείς κοινωνικές υποδομές, που ενσωματώνει τις ψηφιακές τεχνολογίες στη διαχείριση της καθημερινότητας του πολίτη, μπορεί να έχει μέλλον.

Είναι επείγον και αναγκαίο και το επαναλαμβάνω, ένα ειδικό χρηματοδοτικό πρόγραμμα τουλάχιστον το 20% του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης για τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία και η δημιουργία Υπουργείου Ανάπτυξης Μακεδονίας – Θράκης, που θα διαχειριστεί τους πόρους.



Μεγάλοι
Χορηγοί

Μεγάλοι
Χορηγοί