“ALEXANDERLAND”- Ένα πολύ σημαντικό πάρκο – τοπόσημο στη Θεσσαλονίκη, για την αρχαία Μακεδονία και τον Μέγα Αλέξανδρο.
Χρόνος Ανάγνωσης: 6'

Ξεφυλλίζοντας ένα εκδρομικό φυλλάδιο οποιουδήποτε εγχώριου ταξιδιωτικού πρακτορείου, σίγουρα το μάτι μας θα πέσει πάνω σε κάποιες κλασικές εκδρομές, με τίτλο “Παρίσι – Disneyland” ή “Παρίσι – EuroDisney”. Πράγματι, περίπου 15 εκατομμύρια τουρίστες επισκέπτονται ετησίως το διάσημο αυτό θεματικό πάρκο της Γαλλίας. Οι περισσότεροι από αυτούς μάλιστα είναι ξένοι τουρίστες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τουριστική και οικονομική ανάπτυξη της πόλης των Παρισίων. Αλλά οι Γάλλοι δεν έμειναν μόνο στον κολοσσό που λέγεται Eurodisney. Αξιοποίησαν ακόμη και τον “εθνικό” τους ήρωα, τον Αστερίξ, δημιουργώντας και ένα δεύτερο μεγάλο θεματικό πάρκο, το Πάρκο του Αστερίξ (Parc Astérix), το οποίο δέχεται περίπου 2 εκατομμύρια επισκέπτες τον χρόνο.

Και κάπου εκεί έρχονται στο μυαλό μου οι ήρωες της Μυθολογίας της Αρχαίας Ελλάδος, ο Ηρακλής, ο Οδυσσέας, ο Αχιλλέας, ο Δίας, η Αφροδίτη, η Αθηνά, ο Ποσειδώνας και βεβαίως οι ήρωες της αρχαίας Μακεδονίας ο Μέγας Αλέξανδρος και ο Φίλιππος Β´. Περνούν από τα μάτια μου οι διάσημες ταινίες του Hollywood και οι δεκάδες τηλεοπτικές σειρές με αντικείμενο την αρχαία Ελλάδα, τους Θεούς του Ολύμπου και τους ήρωές της. Και αναρωτιέμαι, γιατί όλος αυτός ο ιστορικός πλούτος της Ελλάδας, με την τεράστια διαφημιστική αξία για το τουριστικό προϊόν της χώρας μας, παραμένει εντελώς αναξιοποίητος και περιορίζεται μόνο σε κάποια διαφημιστικά σποτάκια του ΕΟΤ με τίτλο “Live your myth in Greece”. Αναρωτιέμαι πως είναι δυνατόν ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός, η ελληνική μυθολογία και η εκστρατεία και τα επιτεύγματα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, που διδάσκονται στα σχολεία σχεδόν ολόκληρου του κόσμου, να παραμένουν εκτός του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας, αλλά και της πόλης της Θεσσαλονίκης. Καιρός λοιπόν να σταματήσουμε να αναρωτιόμαστε και να προβούμε σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες, ώστε να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε ως χώρα, ως Μακεδονία και ως Θεσσαλονίκη, το μερίδιο που μας αξίζει από τη μεγάλη τουριστική αγορά των θεματικών πάρκων.

Όπως λοιπόν ανέπτυξα το 2019, σε ένα από τα πρώτα άρθρα μου, με τίτλο “Δρόμοι Ανάπτυξης – Θεματικά πάρκα – MythLand, AlexanderLand”, πέρα από ένα μεγάλο θεματικό πάρκο που θα μπορούσε να δημιουργηθεί στους πρόποδες του Ολύμπου ή στην Αττική, με αντικείμενο την αρχαία Ελλάδα και την ελληνική μυθολογία (MythLand), ένα δεύτερο θεματικό πάρκο εθνικής εμβέλειας αλλά και εθνικής σημασίας, θα μπορούσε να έχει ως αντικείμενο τον μέγιστο και διασημότερο των αρχαίων Ελλήνων, δηλαδή τον Μέγα Αλέξανδρο και την αρχαία Μακεδονία.

Ένα θεματικό πάρκο που θα μπορούσε να φέρει τον τίτλο “AlexanderLand” ή οποιονδήποτε άλλο αντίστοιχο τίτλο επιλέξει ως ελκυστικότερο η εταιρεία λειτουργίας και εκμετάλλευσής του. Είναι προφανές, πως αν οι Γάλλοι κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα θεματικό πάρκο με επισκεψιμότητα 2 εκατομμυρίων τουριστών ετησίως για τον ήρωα ενός διάσημου κόμικ, τον Αστερίξ, τότε σίγουρα θα μπορούσαμε και εμείς να δημιουργήσουμε ένα αντίστοιχης επισκεψιμότητας θεματικό πάρκο για τον Μέγα Αλέξανδρο και τα επιτεύγματά του, εκμεταλλευόμενοι το γεγονός ότι πρόκειται για μία ιστορική προσωπικότητα παγκόσμιας εμβέλειας, με τεράστια απήχηση ιδίως στις μεγάλες τουριστικές αγορές της Ασίας και της Αμερικής.

Η δημιουργία ενός θεματικού πάρκου αντίστοιχης εμβέλειας δεν θα πρέπει βεβαίως να αφήνεται στην αναμονή εκδήλωσης ενδιαφέροντος από την πλευρά του ιδιωτικού τομέα. Η τεράστια οικονομική και εθνική σημασία ενός τέτοιου θεματικού πάρκου για την τουριστική και οικονομική ανάπτυξη της πόλης της Θεσσαλονίκης αλλά και της ευρύτερης περιοχής της Μακεδονίας, καθιστά τη δημιουργία του πάρκου αυτού αντικείμενο δημόσιου ενδιαφέροντος, αντίστοιχης εμβέλειας με ένα μεγάλο έργο υποδομής, όπως λ.χ. το αεροδρόμιο ή το λιμάνι της πόλης, χωρίς καμία διάθεση υπερβολής. Κατά συνέπεια, είναι το Ελληνικό Δημόσιο αυτό που θα πρέπει να εκκινήσει τις διαδικασίες αναζήτησης επενδυτικού ενδιαφέροντος για την κατασκευή, λειτουργία και εκμετάλλευση του συγκεκριμένου θεματικού πάρκου.

Ειδικότερα, το Ελληνικό Δημόσιο θα μπορούσε να υιοθετήσει το μοντέλο της (μερικής ή ολικής) ιδιωτικής χρηματοδότησης (αυτοχρηματοδότησης), μέσω σύμβασης παραχώρησης (ν.4413/2016) ή σύμβασης Σ.Δ.Ι.Τ. (σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα), αναζητώντας διεθνείς ή και εγχώριους επενδυτές. Θα μπορούσε καταρχάς να γίνει μία διερευνητική προσπάθεια προς τις εταιρείες κολοσσούς του χώρου, όπως η εταιρεία Disney, η οποία έχει δημιουργήσει τα δύο δημοφιλέστερα θεματικά πάρκα του κόσμου, τη Disneyland στις Η.Π.Α. και την Eurodisney στη Γαλλία. Η συγκεκριμένη εταιρεία, πέρα από την τεχνογνωσία στη δημιουργία και στη διαχείριση θεματικών τουριστικών πάρκων, διαθέτει και την αντίστοιχη “ιστορική” εμπειρία, όντας παραγωγός ταινιών και τηλεοπτικών σειρών ή σειρών κινουμένων σχεδίων τεράστιας εμπορικής επιτυχίας με αντικείμενο την ελληνική μυθολογία και την αρχαία Ελλάδα.

Θα μπορούσε λοιπόν, το Ελληνικό Δημόσιο να ακολουθήσει το μοντέλο μιας σύμβασης παραχώρησης, όπως λ.χ. αυτή της κατασκευής, λειτουργίας και εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών “Ελευθέριος Βενιζέλος” στα Σπάτα. Μετέχοντας μάλιστα με πλειοψηφικό ποσοστό στην εταιρεία παραχώρησης, κατά το μοντέλο του αεροδρομίου και εισφέροντας στην εταιρεία παραχώρησης το ακίνητο επί του οποίου θα κατασκευαστεί το συγκεκριμένο θεματικό πάρκο. Το μοντέλο της σύμβασης παραχώρησης έχει το πλεονέκτημα, ότι το Ελληνικό Δημόσιο δεν θα χρειαστεί να συμμετάσχει στη χρηματοδότηση του project, εισφέροντας μόνο το ακίνητο επί του οποίου θα κατασκευαστεί το πάρκο. Η χρηματοδότηση της κατασκευής και λειτουργίας του θεματικού πάρκου θα γίνει με κεφάλαια του παραχωρησιούχου (ίδια και δανειακά). Από την άλλη, το Ελληνικό Δημόσιο (και ενδεχομένως και οι τοπικές και περιφερειακές αρχές), συμμετέχοντας, και μάλιστα με πλειοψηφικό ποσοστό, στην εταιρεία παραχώρησης, θα μπορούν να αντλούν ετησίως σημαντικά οικονομικά οφέλη από τη λειτουργία και εκμετάλλευση του θεματικού πάρκου και των συναφών εμπορικών, τουριστικών και άλλων οικονομικών εκμεταλλεύσεων (πολυτελή ξενοδοχεία, εμπορικό κέντρο, εστιατόρια κ.ά.).

Τέλος, ιδιαίτερα σημαντικό ζήτημα αποτελεί και η περιοχή όπου θα δημιουργηθεί το συγκεκριμένο θεματικό πάρκο. Ο κατάλληλος χώρος θα πρέπει να αναζητηθεί από την κυβέρνηση, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και τις τοπικές αρχές. Θα πρέπει όμως να πληροί ορισμένα κριτήρια, όπως η εγγύτητά του προς την πόλη της Θεσσαλονίκης και η προσβασιμότητά του για τον τουρίστα – επισκέπτη του πάρκου. Θα μπορούσε να επιλεγεί ένας χώρος εντός του νομού Θεσσαλονίκης, με εύκολη πρόσβαση από το αεροδρόμιο Μακεδονία, όπως π.χ. κάποια αναξιοποίητη έκταση στην ευρύτερη περιοχή του αεροδρομίου ή κάποια έκταση παλαιού στρατοπέδου ή έκταση του δήμου Θερμαϊκού, ή ακόμα και ένας χώρος κοντά στον αρχαιολογικό χώρο της Βεργίνας ή στους αρχαιολογικούς χώρους της Πέλλας και της Αμφίπολης.

Αναχρονιστική αναπαράσταση της μάχης του Γρανικού, όπου ο Κλείτος ο Μέλας διακρίνεται στο κέντρο δίπλα από τον Αλέξανδρο να τον σώζει από το χτύπημα του Σπιθριδάτη. Σαρλ Λε Μπραν, 17ος αιώνας, Λούβρο
Αναχρονιστική αναπαράσταση της μάχης του Γρανικού, όπου ο Κλείτος ο Μέλας διακρίνεται στο κέντρο δίπλα από τον Αλέξανδρο να τον σώζει από το χτύπημα του Σπιθριδάτη. – Σαρλ Λε Μπραν, 17ος αιώνας, Λούβρο

Η δημιουργία του προτεινόμενου θεματικού πάρκου με αντικείμενο την αρχαία Μακεδονία και τον Μέγα Αλέξανδρο θα μπορούσε να προσελκύσει μεγάλο αριθμό τουριστών υψηλής ποιότητας στη Θεσσαλονίκη, στη Χαλκιδική, στην Πιερία και στην ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας και να αναδείξει την πόλη της Θεσσαλονίκης σε σημαντικό προορισμό κρουαζιέρας στη Μεσόγειο. Θα μπορούσε, δηλαδή, να βγάλει τη Θεσσαλονίκη από την τουριστική αφάνεια και να την τοποθετήσει δυναμικά στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη. Πράγματι, όπως ανέφερα σε προηγούμενο άρθρο μου, με τίτλο «”Thessaloniki Tower” – Ένας ουρανοξύστης τοπόσημο για τη Θεσσαλονίκη», για να μπορέσει η πόλη μας να αναπτυχθεί τουριστικά πέρα από τα Βαλκάνια, δεν αρκεί μόνο ο Λευκός Πύργος, η Άνω Πόλη, τα Κάστρα, τα παλαιοχριστιανικά και βυζαντινά μνημεία της πόλης, η πλούσια πολυπολιτισμική ιστορική και πολιτιστική της παράδοση και η υψηλή της γαστρονομία. Χρειάζεται κάτι παραπάνω. Κάτι μοναδικό και σπάνιο για τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Κάτι που θα συζητηθεί σε ευρωπαϊκό και σε παγκόσμιο επίπεδο και θα είναι ικανό να κινήσει το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών και να δημιουργήσει τουριστικό ερέθισμα για την πόλη. Χρειάζεται, δηλαδή, ένα ή περισσότερα εμβληματικά τουριστικά αξιοθέατα, όπως είναι π.χ. η αξιοποίηση του παραθαλάσσιου μετώπου της πόλης, στην οποία αναφέρθηκα σε άλλο άρθρο μου, η κατασκευή ενός εμβληματικού ουρανοξύστη (Thessaloniki Tower) και βεβαίως η δημιουργία του προτεινόμενου θεματικού πάρκου για την αρχαία Μακεδονία και τον Μέγα Αλέξανδρο (AlexanderLand). Πράγματι, τα μεγάλα θεματικά πάρκα εντάσσονται στα κλασικά megatrends του παγκόσμιου τουρισμού. Συνιστούν, δηλαδή, ιδιαίτερα δημοφιλή τουριστικά αξιοθέατα και τοπόσημα που μπορούν να απογειώσουν την τουριστική αξία ενός προορισμού.

Το προτεινόμενο θεματικό πάρκο αποτελεί ένα έργο που μπορεί να αλλάξει την τουριστική ταυτότητα της Θεσσαλονίκης. Ένα εμβληματικό project που μπορεί να γίνει το νέο τουριστικό landmark της πόλης. Ένα ιδιαίτερο τοπόσημο, το οποίο, εντασσόμενο σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό για την προώθηση ενός νέου τουριστικού μοντέλου υψηλής ποιότητας στη Θεσσαλονίκη, θα μπορούσε να βοηθήσει την πόλη μας και την ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας, να ξεφύγουν από τα βαλκανικά “δεσμά” και να στραφούν στην προσέλκυση ποιοτικών τουριστών από την Ευρώπη, την Αμερική και την Ασία, οι οποίοι δεν θα αυξάνουν μόνο τους αριθμούς των τουριστικών αφίξεων (όπως συμβαίνει σήμερα), αλλά θα πολλαπλασιάζουν αντιστοίχως και τα τουριστικά έσοδα της πόλης. Η “AlexanderLand”, λοιπόν, θα μπορούσε να καταστήσει τη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία τουριστικό προορισμό 12 μηνών και να καταφέρει να ενταχθεί στα εκδρομικά έντυπα των μεγάλων αλλοδαπών tour operators, ως μία κλασική πλέον εκδρομή, με τίτλο “Thessaloniki – AlexanderLand”, εκτοξεύοντας τις μετοχές της Θεσσαλονίκης στο παγκόσμιο τουριστικό χρηματιστήριο.


Το άρθρο παρουσιάζεται και στο νέο τεύχος ΚΤΙΡΙΟ/forThessΟκτώβριος 2025, μπορείτε να το ξεφυλλίσετε ΕΔΩ.



Γράψτε ένα σχόλιο


Αποδέχομαι τους ΟΡΟΥΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΗΣΗΣ

* Όριο σχολίων: 120 λέξεις / 750 χαρακτήρες


Μεγάλοι
Χορηγοί

Μεγάλοι
Χορηγοί