Ένα έργο, το οποίο θα συμβάλλει σε πολύ μεγάλο βαθμό στην οικονομική ανάπτυξη ολόκληρης της Θεσσαλονίκης και το οποίο παρέμενε «όνειρο» για περίπου τρεις δεκαετίες, αφού συνάντησε διάφορα εμπόδια και παλινωδίες, μπήκε επιτέλους στην τροχιά του.
Πρόκειται για την επέκταση του 6ου προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, για την υλοποίηση του οποίου έπεσαν οι υπογραφές και πλέον αναμένεται άμεσα να ξεκινήσουν οι εργασίες. Πρόκειται για μία τεράστια επένδυση, αφού το κόστος υλοποίησης του έργου αναμένεται να ανέλθει συνολικά στα 250 εκατομμύρια ευρώ, μαζί με τα μηχανήματα (π.χ. γερανογέφυρες) που πρέπει να τοποθετηθούν για τη μεταφορά των κοντέινερ από τα πλοία στη στεριά και τη βέλτιστη διαχείρισή τους.
Με την επέκταση του 6ου προβλήτα το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα αποκτήσει έναν σύγχρονο τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων (contαiner terminal), πολύ υψηλής χωρητικότητας, έργο απαραίτητο, αφού ο υπάρχων έχει φτάσει στα όριά του και δεν μπορεί να εξυπηρετήσει μεγάλα κοντεϊνερόπλοια.
Ωστόσο, προκειμένου η επένδυση να αποδώσει στο 100% και να μην ξοδευτεί σε μεγάλο βαθμό άσκοπα ο πακτωλός των χρημάτων, θα πρέπει να γίνει άμεσα και η σύνδεση του 6ου προβλήτα κυρίως με το σιδηροδρομικό και κατά δεύτερο λόγο με το οδικό δίκτυο, ώστε τα κάθε είδους εμπορεύματα να μεταφέρονται γρήγορα και χωρίς προβλήματα στο εξωτερικό και έτσι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να αποτελέσει στην ουσία εμπορική πύλη των Βαλκανίων.
Σε αυτήν την κατεύθυνση επικεντρώνονται πλέον οι προσπάθειες της ΟΛΘ ΑΕ, η οποία ζητάει σύμμαχο τους φορείς της πόλης αλλά και την τοπική κοινωνία.
«Μετά από τριάντα χρόνια προσπάθειας όλων των ανθρώπων του λιμανιού, εμού προσωπικά αλλά και των φορέων της πόλης, το έργο επέκτασης του 6ου προβλήτα μπήκε επιτέλους στην τροχιά του. Είχε καταντήσει το μεγαλύτερο ανέκδοτο στην πόλη μαζί με το μετρό. Βέβαια, γύρω μας αναπτύσσονται αρκετά λιμάνια και πλέον ο ανταγωνισμός είναι αυξημένος, ωστόσο, θα καταβάλουμε κάθε προσπάθεια, ώστε να αξιοποιήσουμε κατά το καλύτερο δυνατό τις πολλές δυνατότητες που δίνει αυτό το έργο», λέει στο ethnos.gr ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ, Δρ. Ιωάννης Τσάρας.
Κατά τον ίδιο, ο 6ος προβλήτας σήμερα βρίσκεται στα όρια της δυναμικότητάς του, η οποία φτάνει στην εξυπηρέτηση 600.000 TEUS το χρόνο. Μόλις ολοκληρωθεί το έργο, θα μπορεί να εξυπηρετήσει από πλευρά χωρητικότητας μέχρι 1,5 εκατομμύρια TEUs το χρόνο και μάλιστα θα μπορούν να προσεγγίζουν ακόμα και τα μεγαλύτερα κοντεϊνερόπλοια, τα οποία είναι χωρητικότητας 14.000-15.000 TEUS ή και Ultra Large Container Vessels έως 24.000 TEUs.
«Σήμερα ο 6ος προβλήτας βρίσκεται στο 90% της δυναμικότητάς του. Δεν έπρεπε να φτάναμε στο σημείο αυτό, για να γίνει η επέκταση. Έπρεπε το έργο να ξεκινήσει, όταν βρισκόμασταν στο 70% της χωρητικότητας. Ήρθε η ώρα η Θεσσαλονίκη να αξιοποιήσει τη γεωγραφική της θέση, την οποία πολλοί επισημαίνουν . Άλλωστε, σε ολόκληρο τον κόσμο από τα λιμάνια διακινείται το 80% των εμπορευμάτων. Μεγάλα κοντεϊνερόπλοια δεν φτάνουν σήμερα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όχι μόνο εξαιτίας της περιορισμένης χωρητικότητας του 6ου προβλήτα αλλά και διότι δεν έχει το αναγκαίο βάθος και επαρκή χώρο πλεύρισης. Επίσης, με την ολοκλήρωση του έργου θα έχουμε περισσότερες θέσεις ελλιμενισμού και ταυτόχρονη εξυπηρέτηση περισσότερων μικρών και μεσαίων κοντεϊνερόπλοιων, χωρητικότητας 3.000 έως 7.000 TEUs, τα οποία εξυπηρετούμε σήμερα», σημειώνει ο κ. Τσάρας.
Όπως αναφέρει ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε., το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου επέκτασης του 6ου προβλήτα φτάνει τους σαράντα μήνες. Θα πρέπει να τοποθετηθούν αδρανή υλικά, να «καθίσουν», να γίνουν στη συνέχεια προσθέσεις άλλων υλικών αλλά και διάφορες άλλες εργασίες.
Ταυτόχρονα, η ΟΛΘ Α.Ε. θα προμηθευτεί καινούργιες γερανογέφυρες αλλά και άλλα μηχανήματα, ώστε να μεταφέρονται τα εμπορεύματα με διάφορους τρόπους, είτε επί τροχών είτε μέσω σιδηροτροχιάς. Στόχος είναι τα μηχανήματα να αποκτηθούν και να τοποθετηθούν, πριν τελειώσει το έργο επέκτασης, ώστε να ξεκινήσει απολύτως άμεσα η εξυπηρέτηση μεγαλύτερου όγκου των εμπορευμάτων.
Προκειμένου να έχει τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα το έργο επέκτασης του 6ου προβλήτα, είναι απαραίτητη, σύμφωνα με τον κ. Τσάρα, η διασύνδεσή του με το οδικό και κυρίως το σιδηροδρομικό δίκτυο.
«Για να έχει αντίκρισμα η επέκταση του 6ου προβλήτα και η τεράστια επένδυση τουλάχιστον 250 εκατομμυρίων ευρώ, η διασύνδεσή του με το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι απαραίτητη. Παρατηρούμε, όμως, από το 2012 αποεπενδύσεις στα τρένα, σε όλη τη χώρα. Θα πρέπει να ενισχυθεί η ηλεκτροδότηση και να έχουμε διπλή γραμμή μέχρι τα σύνορα. Με εξαίρεση τη Βόρεια Μακεδονία, οι άλλες χώρες έχουν επενδύσει στην αναβάθμιση του σιδηροδρόμου. Σήμερα, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης συνδέεται με το σιδηροδρομικό δίκτυο, όμως, όταν οι συρμοί διασχίζουν την οδό 26ης Οκτωβρίου, διακόπτουν την κυκλοφορία, επιβαρύνοντας τη συγκοινωνία. Θα πρέπει η διασύνδεση να γίνει από την “Πύλη 16” και μάλιστα με υπέργεια σιδηροδρομική γέφυρα. Αυτό είναι το μεγάλο ζητούμενο και είμαστε επικεντρωμένοι σε αυτό», τονίζει ο κ. Τσάρας.
Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι σε πρόσφατη επικοινωνία που είχε με τους μηχανικούς της ΕΡΓΟΣΕ, έλαβε τη διαβεβαίωση ότι υπάρχει μελέτη για τη διασύνδεση λιμανιού και σιδηροδρομικού δικτύου. Αυτή περιλαμβάνει την κατασκευή γέφυρας μήκους 1,1 χιλιομέτρων.
«Μέχρι πρότινος γνωρίζαμε ότι διασύνδεση του λιμανιού με το σιδηροδρομικό δίκτυο και προαστιακός της Θεσσαλονίκης ήταν ενταγμένα στο ίδιο έργο. Έχει λάβει προτεραιότητα ο προαστιακός και αναμένουμε τον Απρίλιο του 2026 να ξεκινήσει το έργο της διασύνδεσης. Η ολοκλήρωσή της απαιτεί τουλάχιστον μια 3ετία, συνεπώς είναι εξαιρετικά σημαντικό να επισπευστεί η σύνδεση του 6ου προβλήτα με το σιδηροδρομικό δίκτυο», υπογραμμίζει ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε.
Η επέκταση του 6ου προβλήτα και εξυπηρέτηση μεγαλύτερου όγκου εμπορευμάτων από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, δημιουργεί την ανάγκη χερσαίας επέκτασης του λιμανιού και διαμόρφωσης ενός σύγχρονου εμπορευματικού πάρκου.
«Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελεί ελεύθερη τελωνειακή ζώνη. Στρατηγικά, διερευνούμε τις δυνατότητες αξιοποίησης επιπρόσθετου χερσαίου χώρου αποθήκευσης των εμπορευμάτων, ώστε μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης του 6ου προβλήτα να διευρυνθεί η ελεύθερη ζώνη», λέει ο κ. Τσάρας.
Σήμερα, η ΟΛΘ Α.Ε. μετέχει σε διαγωνισμό ως μία από τις δύο εταιρείες που διεκδικούν το έκτασης 690 στρεμμάτων πρώην στρατόπεδο «Γκόνου», το οποίο διαχειρίζεται το Υπερταμείο, προκειμένου να διαμορφωθεί εκεί ένα σύγχρονο εμπορευματικό πάρκο. Ο διαγωνισμός βρίσκεται στη Β΄ φάση και ο κ. Τσάρας εκτιμάει ότι μέχρι το τέλος του 2026 θα έχει προχωρήσει η διαδικασία.
«Το πρώην στρατόπεδο ‘’Γκόνου’’ σήμερα δεν είναι ώριμο έργο. Απαιτούνται έργα και χρόνος, προκειμένου να επιτευχθεί άνετη πρόσβαση για τη διέλευση μεγάλων φορτηγών, να κατασκευαστούν σιδηροδρομικές γραμμές και να ολοκληρωθούν οι απαλλοτριώσεις», καταλήγει ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ.
Πηγή άρθρου: Έθνος