Ιωάννης Τσορμπατζόγλου /
CΕO for Innovation and Planning και αντιπρόεδρος για Cross Divisional programs στο Κολλέγιο Ανατόλια
Τα έργα υποδομών έχουν σίγουρα προτεραιότητα.
Χρόνος Ανάγνωσης:
4'
ΑΠΟΨΕΙΣ για τα έργα
Τα προτεινόμενα έργα θα τα χώριζα σε τρεις κατηγορίες:
- Στην 1η κατηγορία εντάσσονται τα έργα υποδομών, που συνεισφέρουν στην περαιτέρω διασύνδεση της πόλης και έχουν σίγουρα προτεραιότητα, καθώς θα ωφελήσουν σημαντικά την οικονομία της ευρύτερης περιοχής: Η ολοκλήρωση υλοποίησης της 6ης προβλήτας και διασύνδεσης με το λιμάνι και η ανάπτυξη σιδηροδρομικού δικτύου / αναβάθμιση σταθμού Θεσσαλονίκης θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στην οικονομική δυναμική της πόλης καθώς θέτουν τα θεμέλια για την ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων σε πολλαπλούς κλάδους, ισχυροποιώντας έτσι τον κομβικό ρόλο της πόλης στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Στην ίδια κατηγορία, θα πρόσθετα και την υλοποίηση ανάπλασης της Δ.Ε.Θ., καθώς, εκτός από την προφανή συνεισφορά στην αναβάθμιση της καθημερινότητας των κατοίκων της πόλης, έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα.
- Στη 2η κατηγορία βρίσκονται, κατά τη γνώμη μου, τα έργα που εστιάζουν στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των Θεσσαλονικέων και των επισκεπτών της πόλης, αλλά και της γενικότερης εικόνας της. Μαζί με την ανάπλαση της Δ.Ε.Θ., που σαφώς και θα συνεισφέρει σημαντικά, τα έργα που θα διευκολύνουν, αλλά και θα καλυτερεύσουν την καθημερινότητα των κατοίκων της πόλης είναι η επέκταση παραλιακού μετώπου και, φυσικά, η μεγάλη πρόκληση επίλυσης του κυκλοφοριακού προβλήματος. Το κυκλοφοριακό το τοποθετώ πέμπτο, επειδή παρότι η σημασία του είναι τεράστια στην ποιότητα ζωής του πολίτη, πιστεύω ότι οποιαδήποτε λύση (που σίγουρα δε θα είναι οριστική, καθώς οι ανάγκες συνεχώς αυξάνονται ή μεταβάλλονται) δεν σχετίζεται μόνο με έργα υποδομών, αλλά απαιτεί και αλλαγή στις καθημερινές συνήθειές μας…
- Η 3η και τελευταία κατηγορία αφορά μικρότερης έκτασης και έντασης παρεμβάσεις, όπως είναι η αναβάθμιση κτιρίων της Πολυτεχνικής Σχολής Θεσσαλονίκης. Αφήνω τελευταίο το συγκεκριμένο έργο, όχι γιατί δεν αναγνωρίζω την άμεση αναγκαιότητα για αναβάθμιση του πανεπιστημιακών κτιρίων στην πόλη (και όχι μόνο του Πολυτεχνείου), αλλά γιατί τέτοιου είδους έργα θα πρέπει να εντάσσονται στο master plan του Αριστοτελείου Πανεπιστήμιου και όχι της πόλης.
Η παιδεία που παρέχεται στο Ανατόλια περιλαμβάνει και μαθήματα προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος ή εξοικονόμησης ενέργειας αλλά και μαθήματα κοινωνικής πολιτικής και ενδιαφέροντος για τα θέματα γειτονιάς και πόλης. Η καλλιέργεια της κοινωνικής αλληλεγγύης αποτελούσε ανέκαθεν μία από τις σημαντικότερες εκπαιδευτικές αξίες του Κολλεγίου κατά τη διάρκεια των 139 πλέον χρόνων λειτουργίας του. Το “Dare to do right” (“Τόλμα να κάνεις το σωστό”) ήταν μάλιστα ένα δημοφιλές σύνθημα της πρώτης τάξης αποφοίτων του στη Μερζιφούντα της Μικράς Ασίας, το οποίο συνεχίζει να χρησιμοποιείται ως ενδεικτικό των βασικών αξιών του Ανατόλια: συμπερίληψη, κοινωνική υπευθυνότητα και προσφορά, καινοτομία, αριστεία, ο εθελοντισμός βρισκόταν ανέκαθεν στην καρδιά του Ανατόλια και η παρουσία του παραμένει αδιάκοπη.
Η παρότρυνση των παιδιών μας να είναι ενεργά σε όλους τους παραπάνω τομείς γίνεται με πολλούς, διαφορετικούς τρόπους, μέσα από προγράμματα όπως το “Service as Action” που είναι ενταγμένο στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Γυμνασίου, το CAS (creativity, activity, service) που υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Διεθνούς Απολυτηρίου (IBDP), καθώς και το αντίστοιχο πρόγραμμα Service Learning για τους φοιτητές και φοιτήτριες του Study Abroad Program του Anatolia American Univercity, μαθητές, μαθήτριες, φοιτητές και φοιτήτριες καλούνται να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν δράσεις κοινωνικής προσφοράς. Παράλληλα, μέσα από το πρόγραμμα εξωδιδακτικών δραστηριοτήτων που είναι διαθέσιμο στους μαθητές και στις μαθήτριες του Anatolia High School και του IBDP, μεταξύ των 100 και πλέον δωρεάν προσφερόμενων ομίλων, τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να εντρυφήσουν ακόμη περισσότερο στις περιβαλλοντικές αξίες, να πειραματιστούν με νέες τεχνολογίες και με τον τρόπο που αυτές μπορούν να βοηθήσουν για ένα πιο βιώσιμο μέλλον για την Ελλάδα, αλλά και για όλον τον πλανήτη, μέσα από την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, την εξοικονόμηση ενέργειας, την υιοθέτηση σωστών πρακτικών, αλλά και τον σχεδιασμό νέων δημιουργικών λύσεων.
Κατά μέσο όρο στις δράσεις κοινωνικής προσφοράς εμπλέκονται κάθε χρόνο περισσότερα από 2.000 άτομα (μαθητές, μαθήτριες, φοιτητές, φοιτήτριες, μέλη του εκπαιδευτικού και διδακτικού προσωπικού), προσφέροντας εθελοντική εργασία από την οποία ωφελούνται περισσότεροι από 50 οργανισμοί και σωματεία. Η δράση τους αποδεικνύει ότι η εκπαίδευση πρέπει να οδηγεί στην ενεργή συμμετοχή και την επίλυση κοινωνικών προβλημάτων. Αναφέρω ενδεικτικά, την πρωτοβουλία “Green Ambassadors” της μαθητικής ομάδας που ιδρύθηκε το 2021, και προάγει ενεργά την περιβαλλοντική συνείδηση και την πράσινη εκπαίδευση. Οι δράσεις των παιδιών περιλαμβάνουν δενδροφυτεύσεις, καθαρισμούς φυσικών περιοχών, καθώς και δραστηριότητες στον τομέα της βιωσιμότητας. Επίσης, μία ακόμη αξιόλογη και συλλογική πρωτοβουλία είναι το ετήσιο, μαθητικό συνέδριο A.C.S.T.A.C. (Anatolia College Science and Technology Annual Conference), το οποίο προτρέπει μαθητές και μαθήτριες από όλη την Ελλάδα να διεξάγουν τη δική τους έρευνα, να υλοποιούν πειραματικά προϊόντα και στη συνέχεια να τα παρουσιάζουν στο συνέδριο, προάγοντας έτσι το πνεύμα, αλλά και την ουσία της βιώσιμης ανάπτυξης.
Άφησα τελευταία την αναφορά στον ρόλο των κτιρίων. Το campus του Ανατόλια σε κλίμακα, δομή και σχεδιασμό αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία της ταυτότητάς του, και εκφράζει χωρικά τις κύριες αξίες της εκπαιδευτικής προσέγγισης του οργανισμού. Στο πλαίσιο αυτό, κάθε νέο κτίριο και κάθε ενεργό μας πλάνο ενσωματώνει τις αξίες που προανέφερα και διευκολύνει δράσεις που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα και την κοινωνική υπευθυνότητα. Όσον αφορά στον σχεδιασμό νέων κτιρίων, το Anna Papageorgiou STEM Center, που λειτουργεί από το 2020, αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής, παρέχοντας στη μαθητική μας κοινότητα τη δυνατότητα βιωματικής μάθησης για την εξοικονόμηση ενέργειας και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Το καινοτόμο αυτό κτίριο χρησιμοποιεί τρία διαφορετικά ενεργειακά συστήματα. Οι δε λειτουργίες του απεικονίζονται και ρυθμίζονται από ένα κεντρικό σύστημα, που επιτρέπει στις μαθήτριες και στους μαθητές να εξετάσουν διαφορετικά σενάρια χρήσης ενέργειας σε πραγματικό χρόνο.
Στην ευρύτερη συζήτηση για το περιβάλλον, την κοινωνική πολιτική και τις ατομικές μας ευθύνες ως πολίτες, οι πράξεις είναι σίγουρα πιο σημαντικές από τα λόγια. Το αγγλοσαξονικό ρητό “practice what you preach” είναι κατά τη γνώμη μου ο πιο αποτελεσματικός τρόπος διδασκαλίας προς τη νέα γενιά, γι’ αυτό και το Ανατόλια φροντίζει να εφαρμόζει πρώτο ό,τι ζητάει από τις μελλοντικές γενιές.