Τα πρώτα εμπόδια στα έργα της Θεσσαλονίκης είναι οι πρόχειρες μελέτες τους
Τα πρώτα εμπόδια στα έργα της Θεσσαλονίκης είναι οι πρόχειρες μελέτες τους

Τα πρώτα εμπόδια στα έργα της Θεσσαλονίκης είναι οι πρόχειρες μελέτες τους

Χρόνος Ανάγνωσης: 4'
08 Οκτ 2024
forthess
Πρόδρομος Νικηφορίδης / Αρχιτέκτων, Αντιδήμαρχος Έργων, Περιβάλλοντος & Βιώσιμης Κινητικότητας
Τα πρώτα εμπόδια στα έργα της Θεσσαλονίκης είναι οι πρόχειρες μελέτες τους
Χρόνος Ανάγνωσης: 4'

Πιστεύετε ότι η Θεσσαλονίκη μπορεί να γίνει πάλι ισχυρό βιομηχανικό και επιχειρηματικό κέντρο της χώρας, ώστε να μη χρειάζεται οι νέοι να ψάχνουν δουλειά στην Αθήνα και το εξωτερικό;

Ζούμε σε μία εποχή που η Θεσσαλονίκη φαίνεται αδύνατο να γίνει ξανά ισχυρό βιομηχανικό κέντρο που ποτέ δεν υπήρξε, τουλάχιστον στην ευρύτερη περιοχή. Υπήρξε κυρίως ένα μεταπρατικό κέντρο, που κυρίως εξυπηρετούσε τη βαλκανική ενδοχώρα για μεγάλο χρονικό διάστημα και μετά σταδιακά άλλαξε προσανατολισμό εξαιτίας του Ψυχρού Πολέμου.
Όσο για το επιχειρηματικό, αυτό είναι ένα μεγάλο ζητούμενο που με τη δημιουργία ερευνητικού κέντρου θα μπορούσε να κρατήσει τους αποφοίτους των τοπικών Α.Ε.Ι. και επιπλέον να προσελκύσει αποφοίτους και γενικότερα νέους από την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και γιατί όχι της υπόλοιπης Ευρώπης.

Χρειάζονται στη Θεσσαλονίκη πρόσθετα “τοπόσημα” με μεγαλύτερο ενδιαφέρον και με οικονομικό όφελος για την αντιμετώπιση των εξόδων τους, ώστε να αυξηθεί η επισκεψιμότητα της πόλης;

Πολλές περιφερειακές ευρωπαϊκές πόλεις του μεγέθους της Θεσσαλονίκης απέκτησαν μία δυναμική, που σε μεγάλο βαθμό δημιούργησε ένα ισχυρό τοπόσημο ή πολλές φορές μία σειρά από γεγονότα και τοπόσημα που πρόβαλλαν με τον καλύτερο τρόπο τον τόπο.
Η Θεσσαλονίκη έχει δύο ισχυρά στοιχεία, την πολύχρονη και πολυπολιτισμική ιστορία της, καθώς και το μοναδικό φυσικό της περιβάλλον.
Η Θεσσαλονίκη έχει πολλά ιστορικά πρόσωπα, κάθε ένα από αυτά έχει αφήσει σημάδια στο σώμα της πόλης. Οι Ρωμαίοι άφησαν μοναδικά μνημεία, οι Βυζαντινοί μοναδικές εκκλησίες, οι Οθωμανοί εκτός από θρησκευτικά κτίρια άφησαν τα σημαντικότερα δημόσια κτίρια που εξυπηρετούν, ακόμα και σήμερα, τις καθημερινές ανάγκες μας. Η Θεσσαλονίκη έχει πολυάριθμα κοιμητήρια, πολιτικά και στρατιωτικά, είναι μοναδική και σε αυτόν τον τομέα. Δυστυχώς το μεγαλύτερο από όλα, το εβραϊκό καταστράφηκε αναίτια με βέβηλο τρόπο.
Η ανάδειξη του μοναδικού αυτού αποθέματος μπορεί να αποτελέσει ένα “μεγατοπόσημο” συνυφασμένο με την ιστορία της πόλης.
Η Θεσσαλονίκη έχει ταυτόχρονα μία μοναδική σχέση με το φυσικό περιβάλλον. Αναπτύχθηκε γραμμικά ανάμεσα στο δάσος και στη θάλασσα με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα θαλάσσιο μέτωπο πολλών δεκάδων χιλιομέτρων. Εχει μία μοναδική και ιδιαίτερα φιλική σχέση με τη θάλασσα. Έχει έναν μοναδικό ορίζοντα, ο Όλυμπος πρωταγωνιστεί σχεδόν καθημερινά σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο τοπίο. Η ανάπλαση της Νέας Παραλίας μας απέδειξε πόσο πολύτιμη για την καθημερινότητα μας είναι η αναβάθμιση του δημόσιου χώρου, ειδικά αυτού που έχει άμεση σχέση με τη Θάλασσα.

Η ένταξη ενός τμήματος του δάσους Σέιχ Σου στην πόλη, ο εμπλουτισμός του με νέα δέντρα, η διαμόρφωσή του σε πάρκο ψυχαγωγίας με ενδιαφέροντες χώρους περιπάτου, πιστεύετε θα έδινε μια καλή λύση στο χαμηλό ποσοστό πρασίνου της πόλης;

Το Σέιχ Σου δημιουργήθηκε πριν από 100 χρόνια και αποτελεί ένα μοναδικό πνεύμονα πρασίνου για το πολεοδομικό συγκρότημα. Μέχρι τον 19ο αιώνα υπήρχε δάσος από δρύες και η αναδάσωσή του ξεκίνησε το 1929, κράτησε πολλές δεκαετίες και συνολικά φυτεύτηκαν 5 εκ. δέντρα. Είναι γεγονός ότι η Θεσσαλονίκη γυρνά την πλάτη της στο Σέιχ Σου, δεν ασχολείται ιδιαίτερα με την προστασία του και κυρίως δεν ασχολείται με την αναβάθμιση και αξιοποίηση του. Το δάσος του Σέιχ Σου αποτελεί το σημαντικότερο οικοσύστημα της πόλης μας, προσφέρει αντιπλημμυρική προστασία, στήριξη της βιοποικιλότητας, είναι ο κύριος πνεύμονας πρασίνου, ενώ θα μπορούσε να αποτελεί κυρίαρχο χώρο δασικής αναψυχής, περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, έρευνας και άθλησης.
Η Βαρκελώνη, παρά το γεγονός ότι το δάσος της, το Mont Juic έχει μονομερή σχέση με τον αστικό ιστό, έχει καταφέρει να το αξιοποιήσει, να το ενισχύσει και βέβαια να το προστατέψει. Η πρόσβαση γίνεται με λεωφορεία και τελεφερίκ και περπατώντας συναντάμε έναν εξαιρετικό βοτανικό κήπο, φυτώρια, πολλά πάρκα και χώρους αναψυχής όλων των ειδών. Το Σέιχ Σου πρέπει να γίνει προσιτό και φιλικό στους κατοίκους και στους επισκέπτες.

Ποιοι πιστεύετε είναι οι κύριοι παράγοντες και ποια εμπόδια, γίνονται αιτία στην υλοποίηση προαποφασισμένων έργων στη Θεσσαλονίκη ή στην καθυστέρηση της υλοποίησή τους;

Οι καλές μελέτες εξασφαλίζουν καλά έργα. Η Θεσσαλονίκη είναι θύμα μελετών που γίνονται πρόχειρα και βιαστικά. Το Μετρό και η Υποθαλάσσια, που ναυάγησε άδοξα και με μεγάλο κόστος, είναι τα πιο τρανταχτά παραδείγματα. Η Υποθαλάσσια θα έλυνε μόνο το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Λεωφόρου Νίκης ενώ θα δημιουργούσε τεράστια προβλήματα στη Νέα Παραλία και την αποκοπή της από τον αστικό ιστό. Όσο για το Μετρό και μόνο η πρόβλεψη και ο σχεδιασμός δύο σταθμών ανάμεσα στην Πλατεία Δημοκρατίας και το Σιντριβάνι δημιούργησε τεράστια προβλήματα. Η Ομάδα μελέτης δεν στάθμισε τους “αρχαιολογικούς” κινδύνους και προχώρησε σε σχεδιασμό σταθμών σε πολύ κοντινές αποστάσεις και με αυτό τον τρόπο ουσιαστικά διπλασίασε το ρίσκο των αρχαιοτήτων. Το μάθημα της Πλατείας Διοικητηρίου δυστυχώς δεν μας δίδαξε πολλά, όπως και πολλά άλλα μαθήματα που συνεχώς συναντάμε στην πόλη μας.

Ποια έργα θεωρείτε ότι μπορούν να φέρουν οικονομική ανάπτυξη, εκσυγχρονισμό και εξύψωση της προσωπικότητας στην πόλη της Θεσσαλονίκης;

Η Θεσσαλονίκη υπήρξε και μπορεί να είναι πρωτοπόρα σε πολλούς τομείς. Πρέπει να ανακτήσει τη χαμένη εμπιστοσύνη στις δυνατότητές της. Η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης, το Φεστιβάλ Κινημα\τογράφου, τα Πανεπιστήμια, το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης είναι η πρωτοπορία της Θεσσαλονίκης. Η ανάπλαση της Νέας Παραλίας, ένα δημοτικό έργο, αποτελεί ακόμα και σήμερα τη σημαντικότερη ανάπλαση δημόσιου χώρου, που έγινε πανελλαδικά. Η ανάπλαση και επανάχρηση μεγάλων ανενεργών βιομηχανικών κτιρίων μπορεί να δώσει σημαντικά πλεονεκτήματα στην πόλη μας. Το Μουσείο Ολοκαυτώματος σε συνδυασμό με το Πάρκο Μνήμης της πλατείας Ελευθερίας θα αναδείξει και θα προβάλει το ιστορικό φορτίο της Θεσσαλονίκης. Οφείλουμε πολλά σε αυτήν τη μοναδική πόλη και θα εργαστούμε εντατικά για την εξύψωση της προσωπικότητας της Θεσσαλονίκης, που έχει πολλά πρόσωπα και μοναδική ιστορία.



Μεγάλοι
Χορηγοί

Μεγάλοι
Χορηγοί